Meer informatie over de lezingen
Hoofdlezingen
Polarisering of gemeeenschap vormen
Jurgen Viaene - Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Migratie, gender, levensbeschouwelijke kwesties of actuele “hot items” leiden soms tot verhitte discussies of conflicten in scholen.
Hoe kunnen we op een goede manier omgaan met de toenemende polarisering en controverse? Hoe kunnen we op een gepaste manier reageren op “wij-zij-denken”? Op welke manier vormen we verbindend gemeenschap en hoe zetten we identiteit in als wegwijzer? Welke houdingen kunnen we aannemen ten aanzien van extreem gedachtegoed, ook in de klas?
Limburg is een superdiverse migratiesamenleving | hoe gaan christenen daar (best) mee om?
Didier Vanderslycke - Orbit
Limburg weet wat ‘reconversie’ betekent. Na de mijnsluitingen is er veel actie ontwikkeld om de kop boven water te houden. Er is in onze provincie echter ook een andere ‘reconversie’ nodig door de duurzame groei van een superdivers bevolkingspallet én een verhoogde mobiliteit van de mens over de planeet. Christenen hebben daar een rol in te spelen. Hoe we die vandaag best vervullen is onderwerp van onze gemeenschappelijke reflectie. We verbinden geloof, visie en concrete handelingen.
Namiddagsessies
“Amandus Internationaal: Kerk in de wereld en wereld in de Kerk!”.
Timothy Beynaerts
De Kerk in Vlaanderen staat voor enorme uitdagingen in wat we een verandering van tijdperk, een paradigmashift, kunnen noemen. Amandus Internationaal, een organisatie van het Bisdom Antwerpen, is enerzijds een gevolg van deze cultuurverschuivingen in een wereld van sterke globalisering en probeert anderzijds ‘een’ (niet ‘het’!) antwoord te zijn op een samenleving in verandering. Samen met priesters uit andere landen en andere culturen gaan we bij Amandus op weg in de Vlaamse geloofsgemeenschap die op zich steeds diverser wordt.
Ik was een vreemdeling en jullie namen mij op
Een getuigenis van diaken Augustin Bokolo
Cultuursensitieve zorg
Yvonne Denier
Werken aan de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) in de klas
Een sterke culturele en levensbeschouwelijke veelheid kenmerkt de huidige samenleving. De uitdaging van deze pluraliteit vraagt zowel kennis van het eigen levensbeschouwelijke perspectief als openheid en interesse voor andere levensbeschouwingen en culturen. Kinderen en jongeren in een schoolse context daarbij begeleiden is een belangrijke pedagogische doelstelling die zowel voor de jongeren als voor de samenleving een verrijking kan zijn. De commissie levensbeschouwelijke vakken heeft in opdracht van de erkende instanties en de erkende vereniging interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking uitgewerkt die voor alle levensbeschouwelijke vakken gelden. Alle erkende levensbeschouwingen onderschrijven deze competenties en verbinden zich er toe ze te implementeren: leerkrachten moeten aantonen dat ze aan de voorziene interlevensbeschouwelijke competenties bij leerlingen werken. Deze competenties zijn namelijk concrete vertalingen van ideeën die terug te vinden zijn in de heersende leerplannen en de begeleidende visieteksten van de onderscheiden levensbeschouwelijke vakken .
Een leerkracht getuigt over hoe ze aan de interlevensbeschouwelijke comptetentie werkt bij de leerlingen.