Nigeria: kerkleiding vraagt vrijlating ontvoerde pastoor

Joseph Igweagu, pastoor van de Sint-Jozefparochie in Abata, in het aartsbisdom Onitsha in het zuidoosten van het land, werd woensdagavond ontvoerd.
19/10/2022 - 10:00

Het Nigeriaanse aartsbisdom Onitsha vraagt de onmiddellijke vrijlating van Joseph Igweagu, de pastoor van de Sint-Jozefparochie in Abata, in het oosten van de deelstaat Anambra. Hij  werd vorige week woensdag ontvoerd, toen hij terugkeerde na een afscheidswake. Het land wordt al langer geconfronteerd met een golf van ontvoeringen, door zowel extremisten als gangsterbendes die hopen om de familie op die manier geld te kunnen afpersen.

Door de onveiligheid is Nigeria op Mexico na momenteel het gevaarlijkste land ter wereld voor priesters.

Eind augustus nog werden vier zusters van de congregatie Zusters van Jezus de Verlosser(SJS) ontvoerd, maar zij werden al na enkele dagen opnieuw vrijgelaten. Half juli werden in het bisdom Kafanchan twee priesters ontvoerd. Daarvan werd één enkele dagen later ongedeerd vrijgelaten, terwijl de ander blijkbaar al op de dag van zijn ontvoering was omgebracht.

Kanselier Prudentius Emeja Aroh van het aartsbisdom Onitsha verzekert dat alles in het werk wordt gesteld om een behouden terugkeer van pastoor Igweagu te garanderen.

Bron: Vaticannews.va