We vieren zijn feestdag op 25 april.
In het B-jaar lezen we uit het evangelie van Marcus.
Het kortste en wellicht ook het oudste evangelie, geschreven rond 70 na Christus, wordt vanaf de 2de eeuw aan hem toegeschreven.
Maar wie Marcus eigenlijk was, weten we niet met zekerheid. De schrijver vermeldt zijn naam niet in het evangelie. Vanaf de 2de eeuw wordt het aan Marcus toegeschreven en wordt zijn naam in de handschriften genoteerd.
In Handelingen 12,12 wordt verwezen naar een zekere Johannes, ook Marcus genoemd. De eerste christenen in Jeruzalem kwamen samen in het huis van zijn moeder.
Marcus zou Paulus en Barnabas vergezeld hebben op hun eerste missiereis. Later ging hij met Petrus naar Rome en was zijn tolk en vertaler. Op het einde van de eerste brief van Petrus wordt Marcus met genegenheid ‘mijn zoon’ genoemd.
Marcus predikte op Cyprus en in Alexandrië waar hij de eerste christelijke kerk heeft gesticht. In Alexandrië stierf hij de marteldood nadat hij aan een touw vastgebonden door de stad werd gesleurd.
Misschien denkt u ook aan de San Marco Kathedraal in Venetië. Dat is niet zo verwonderlijk want Venetië is samen met Alexandrië het voornaamste centrum van zijn verering.
Marcus wordt voorgesteld terwijl hij aan zijn evangelie werkt, vaak met zijn attribuut ‘de gevleugelde leeuw’. Hij is de patroon van notarissen, opticiens, glasblazers, telers, apothekers, schilders, schoenmakers, leerlooiers, secretaressen en vertalers.
Marcus’ evangelie begint bij het openbaar leven van Jezus. Het evangelie was bedoeld voor christenen die niet van Joodse afkomst waren en waarschijnlijk leefden in een situatie van vervolging. Als Marcus joodse gebruiken vermeldt waarmee zijn (Romeinse) christenen niet zo vertrouwd zijn, legt hij ze uit. Herhaaldelijk gebruikt hij in zijn Griekse tekst Latijnse termen. En als hij Jezus Aramese woorden in de mond legt, vertaalt hij die.
De belangrijkste boodschap in zijn evangelie is dat met de komst van Jezus een nieuwe tijd is aangebroken. Gods Rijk is nabijgekomen. Jezus laat van in het begin zien wat dit koningschap van God betekent. Wat Hij doet en zegt gaat in tegen de gevestigde waarden en machten. Jezus’ optreden wekt bewondering en enthousiasme maar leidt ook tot lijden en dood. Pas nadien volgt de opstanding. Het evangelie roept de lezers op om in Jezus te geloven en hun leven aan dat geloof aan te passen. Centraal staat de vraag: wie is Jezus? (8,27-29)
Tijdens mijn opleiding tot pastoraal werkster werd ons gevraagd om het Marcus’ evangelie in zijn geheel te lezen. Het was iets wat ik nog nooit had gedaan. Het werd een intense ervaring. Ik kan het alleen maar aanraden!
Pastor Chris
Goede God,
met Pasen vierden we de verrijzenis van uw Zoon.
U liet hem niet over aan de dood maar schonk hem nieuw leven.
Jezus verkondigde uw Blijde Boodschap: een nieuwe tijd is aangebroken.
Dat is ook de belangrijkste boodschap in het evangelie van Marcus.
Wij vragen U:
Sterk ons verrijzenisgeloof!
Geef dat wij niet stilstaan in het verleden maar als nieuwe mensen opstaan en meewerken aan de verkondiging van uw Blijde Boodschap.
We vragen het U door Jezus, de Verrezene in ons midden. Amen.