Gesprek over euthanasie, levenseinde, in gelovig perspectief
Ward Ceyssens
Euthanasie is een woord dat in christelijke middens niet luidop gezegd wordt. Nochtans overvalt ons dit woord. Wat omvat het begrip euthanasie (= goede dood) in de brede betekenis? Het Huis van de Mens, de vrijzinnigen, gaan overal de boer op om te spreken over euthanasie. Dat mag uiteraard vanuit hun visie, maar ook wij christenen moeten dit onderwerp durven bespreken. We mogen ons niet laten verlammen. Ons geloof biedt immers extra dimensies. In deze vorming leggen we euthanasie naast palliatieve zorg. We gaan in gesprek op zoek naar hoe we zelf naar ‘de dood’ kijken en onze wensen rond onze eigen dood.
Kruis en Christendom
Els Agten
Het kruis is één van de meest voorkomende symbolische tekens. Elke dag kom je kruisen in verschillende maten en vormen tegen. Tegelijk is het kruis hét symbool bij uitstek van christenen omdat het hen herinnert aan de kruisdood van Jezus. Voor christenen is het kruis niet alleen een teken van pijn en schande, maar ook eeuwig teken van uiterste liefde. En dat is best verbazend, want 2000 jaar geleden was het kruis niets minder een foltertuig. Wat betekent het kruis voor het christendom? En wat kunnen de verschillende vormen van het kruis ons leren over de rijke geschiedenis van het christendom?
Twee brieven over heiligheid Van apostel Paulus en paus Franciscus
Bart Coenegrachts
Twee kerkleiders. Twee brieven. Twee totaal verschillende contexten. Eén bezielende boodschap: ‘Christenen zijn geroepen tot heiligheid.’
Paus Franciscus laat deze boodschap klinken in zijn pauselijke brief ‘Wees blij en juich’. De paus wil hiermee aandacht vragen om de oproep tot heiligheid opnieuw te laten klinken en ingang te doen vinden in onze tijd. (GE,2) Opnieuw, want deze oproep tot heiligheid klonk 2000 jaar geleden ook al. In zijn eerste brief aan de christenen van Korinte sprak apostel Paulus reeds over de christenen die geroepen zijn om Gods heiligen te zijn. De tijdsgeest en context waarin Paulus schreef, lijkt heel ver af te staan van onze moderne wereld vandaag. Toch zijn er misschien meer gelijkenissen te vinden tussen de christelijke gemeenschappen van toen en nu dan we op het eerste gezicht zouden vermoeden…
Tijdens dit vormingsmoment proberen we de woorden van paus Franciscus en apostel Paulus tot ons te laten spreken. Wat leert de oude brief van apostel Paulus ons over onze roeping tot heiligheid de dag van vandaag? Hoe kunnen wij als christenen, binnen onze huidige gemeenschap, deze oproep tot heiligheid beantwoorden? Hoe mogen wij groeien in heiligheid?