Beste leerkracht
We zijn blij je te mogen verwelkomen op de trajectbegeleiding. Met kinderen op weg gaan in het vak r.-k. godsdienst is een boeiende opdracht waarin we graag je tochtgenoot zijn. Hieronder vind je verdere informatie en afspraken met betrekking tot deze trajectbegeleiding.
Alvast van harte welkom!
De trajectbegeleiding bevat twee bouwstenen. Enerzijds is er de input die je via verschillende modules verwerft. Anderzijds zijn er in het eerste en het tweede jaar de persoonlijke groei-opdrachten waarin je praktijkgerichte opdrachten maakt en in het tweede jaar een uitgewerkte lesvoorbereiding die je helpen verder groeien als leerkracht.
Ieder jaar omvat twee modules: (1) de theologische achtergrond bij het leerplan en (2) de pedagogisch-didactische module.
DE MODULES
MODULE 1: THEOLOGISCHE ACHTERGROND BIJ HET LEERPLAN RKG VOOR HET LAGER ONDERWIJS
Eerste jaar (schooljaar 2024-2025)
Plaats: het Johannes XXIII-seminarie te Leuven of online
Tijd: van 9.00u tot 16.00u
Datum
|
Plaats
|
Inhoud
|
Docent
|
22 oktober 2024
voormiddag
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Kerstkring
|
Sophie
|
22 oktober 2024
namiddag
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Wie is Jezus Christus?
|
Sophie
|
27 januari 2025
voormiddag
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Rouwen met kinderen
|
Agnes
|
27/01/2025
namiddag
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Hermeneutisch-communicatief proces
|
Leen
|
Online
20 maart 2025
(in de namiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module)
|
Online
|
Werken met wonderverhalen bij kinderen
|
Sophie
|
Tweede jaar (schooljaar 2024-2025)
Plaats: het Johannes XXIII-seminarie te Leuven of online
Tijd: van 9.00u tot 16.00u
Datum
|
Plaats
|
Inhoud
|
Docent
|
05 november 2024
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
De paaskring
|
Sophie
|
05 november 2024
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Negatieve theologie
|
Leen
|
20 februari 2025
(in de namiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module)
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Scheppingsverhalen
|
Sophie
|
05 mei 2025
|
Antwerpen
|
Bezoek aan een moskee
|
Sophie
|
MODULE 2: PEDAGOGISCH DIDACTISCH TOEPASSING VAN HET LEERPLAN
Eerste jaar (schooljaar 2024-2025)
Plaats: online of in het Johannes XXIII seminarie
Tijd: telkens van 13.30u tot 16.30u
Datum
|
Plaats
|
Inhoud
|
Docent
|
Woensdag
09 oktober 2024
|
Online
|
Het leerplan: de intenties
|
Marga
|
Woensdag
16 oktober 2024
|
Online
|
ILC’s en groeilijnen
|
Marga
|
Woensdag
27 november 2024
|
Online
|
Het leerproces en sfeerschepping
|
Marga
|
Woensdag
11 december 2024
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Communicatievormen in de godsdienstles
|
Marga
|
Woensdag
15 januari 2025
|
Online
|
Het leerplan: terreinen en ingrediënten
|
Marga
|
Woensdag
05 februari 2025
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Werksessie: aan de slag met het leerplan
|
Marga
|
Donderdag 20 maart 2025
(in de voormiddag aangevuld met een sessie uit de theologische module)
|
Online
|
Evalueren en Rapporteren
|
Marga
|
Tweede jaar (schooljaar 2024-2025)
Plaats: online of in het Johannes XXIII seminarie
Tijd: telkens van 13.30u tot 16.30u
Datum
|
Plaats
|
Inhoud
|
docent
|
09 oktober 2024
|
Online
|
Stiltemomenten
|
Sophie
|
23 oktober 2024
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven |
Bodembeelden/kijktafels/Out of the box |
Marga
|
04 december 2024
|
Online
|
Muzisch werken
|
Leen
|
08 januari 2025
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Theologiseren en filosoferen
|
Marga
|
22 januari 2025
|
Online
|
ICT in de godsdienstles
|
Leen
|
12 februari 2025
|
Online
|
Actualiteit in de godsdienstles
|
Leen
|
20 februari 2025
(in de voormiddag aangevuld met een sessie uit de theologische module)
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
Bodembeelden/kijktafels/Out of the box
|
Marga
|
DE PERSOONLIJKE GROEI-OPDRACHTEN
Persoonlijke reflectie
Om de persoonlijke groei te stimuleren vragen wij aan alle deelnemers uit het eerste en tweede jaar om na elke sessie (per halve dag) een opdracht in te leveren. Die opdracht is steeds praktijkgericht en vraagt om dat wat je in de sessie mocht ontdekken in de klas toepast. In ongeveer een half blad noteer je hoe jij de praktijkopdracht uitwerkte. Vervolgens word je uitgenodigd om een korte reflectie (halve bladzijde) te noteren bij jouw praktijkervaring. Hoe heb je het zelf beleefd om deze praktijkopdracht toe te passen? Wat liep goed? Wat maakte je als leerkracht gelukkig om te mogen vaststellen? Hoe deed dit jou groeien vanuit je professionele identiteit? Welke vragen heb je nog? Wat liep moeilijk of waar wil je nog verdere groeistappen in zetten?
De persoonlijke reflecties worden via mail ingediend bij de respectievelijke begeleiders. De indiendata worden per opdracht meegedeeld.
Uitgewerkte lesvoorbereiding
Elke deelnemer maakt in het tweede jaar (a) een lesvoorbereiding waarin de inhouden van de sessies van de trajectbegeleiding verwerkt zijn.
Deze les wordt vervolgens gefilmd waarna er (b) een filmopname van 50 minuten wordt ingezonden aan de begeleiders uit de trajectbegeleiding. (De les zelf kan langer zijn dan 50 minuten maar een filmopname van 50 minuten is voldoende.) Bij deze les maak je ook (c) een persoonlijke reflectie. Wat verliep positief? Wat maakte dit tot een succeservaring? Wat verliep minder vlot? Hoe zou je dit anders aanpakken naar de toekomst toe?
De uitgewerkte lesvoorbereiding, gefilmde les en reflectie worden voor 28 mei 2025 via mail aan de begeleiders bezorgd.
Na het indienen van je persoonlijke reflectie, uitgewerkte lessenreeks en gefilmde les ontvang je feedback bij het ingediende materiaal. Indien je dat wenst, mag je een gesprek aanvragen om dieper in te gaan op deze feedback.
ENGAGEMENT
De trajectbegeleiding is gericht op jouw ondersteuning en groei als leerkracht. Om die reden gaan we samen op weg met elkaar. Bij je inschrijving engageer je je dan ook om aanwezig te zijn bij de modules en de hogergenoemde opdrachten op te nemen.
Voor de deelnemers die vakinhoud RKG willen verkrijgen
Wie als leerkracht vakinhoud rooms-katholieke godsdienst (RKG) wil verwerven kan de bovenstaande trajectbegeleiding volgen, gecombineerd met een observatiestage, een didactische stage en de module religie, zingeving en levensbeschouwing (RZL) waarvoor een paper wordt voorbereid (in totaal 3 studiepunten). Wanneer deze onderdelen met vrucht zijn afgelegd kan je – bij een voldoen aan de andere mandaatvoorwaarden – de vakbevoegdheid voor rooms-katholieke godsdienst in het basisonderwijs verwerven.
Samengevat, volgt wie vakinhoud RKG wil verwerven:
Voor 5 studiepunten de hogergenoemde trajectbegeleiding.
Voor 4 studiepunten (2 studiepunten per jaar):
- Didactische stage (twee keer een terrein uitwerken + in de praktijk geven)
- Reflectieverslag op de stage
- Nabespreking klasbezoek
- Twee keer 3 observatielessen + reflectieverslag
Voor RZL: 3 studiepunten
Om de twee jaar ingericht
Inhouden:
Datum
|
Plaats
|
Inhoud
|
Docent
|
Woensdag
2 oktober 2024
14.00 – 16.30 uur
|
het Johannes XXIII-seminarie te Leuven
|
De godsdiensthoek
|
Marga
|
Woensdag
16 oktober
14.00-16.00 uur
|
DPC Mechelen
Danneelszaal
|
De katholieke dialoogschool
|
Christel Geeraerts
|
Maandag 23 september 2024 19.00-21.00 uur |
DPC Mechelen |
De identiteit van een christen / Het binnenperspectief van een christen
|
Jürgen Mettepenningen
|
Reflectiepaper voor de laatste 2 sessies (katholieke dialoogschool, de identiteit en het binnenperspectief van een christen) en een verwerkingsopdracht rond de sessie rond de godsdiensthoek
INFO EN AFSPRAKEN VOOR HET SCHOOLJAAR 2024-2025
Begeleiders en contactpersonen
Marga Devalck
Vaucampslaan 84, 1654 Huizingen
0486 52 40 64
marga.devalck@rkg.vlaanderen
Sophie Veulemans
Vijverstraat 35, 3450 Geetbets
0476 56 17 95
sophie.veulemans@rkg.vlaanderen
Leen Ghoos
Diesterestraat 93, 3294 Molenstede
0476 72 80 37
leen.ghoos@rkg.vlaanderen
Agnes Vonckx
Justus Lipsiusstraat 46/0401, 3000 Leuven
0486 87 61 32
agnes.vonckx@rkg.vlaanderen