De paasnacht is anders dan alle andere nachten. De paaswake is het hoogtepunt van het jaar. We hebben er veertig dagen lang naar uitgekeken.
‘Licht van Christus!’
We verzamelen ons buiten het kerkgebouw. Op Palmzondag wuifden we nog vol vreugde met palmtakken. Nu starten we de viering in stilte.
Om de symboliek van het licht echt te laten spreken, vangt de paaswake aan in de duisternis (nadat de zon is ondergegaan). De paaswake is een nachtwake. Het vuur wordt gezegend en de nieuwe paaskaars wordt ontstoken. Net zoals de Israëlieten in de nacht de vuurkolom volgden in de woestijn (Ex 13, 21), volgen wij het paaslicht en gaan de kerk binnen. Op Goede Vrijdag werd het kruis omhoog geheven en bezongen. In de paaswake bezingen we het ‘Licht van Christus’. Jezus is immers het licht van de wereld (cf. Joh 8, 12).
We bewieroken de paaskaars en zingen de paasjubelzang (het Exultet). In deze nacht vieren we het licht dat alle duisternis verdrijft. In deze nacht wordt zelfs de duisternis van de dood bestraald door het licht van Pasen.
Dode letters worden een levend Woord
De paaskaars kreeg een plaats bij de ambo. Zo schijnt het licht van de Verrezen Heer over de Bijbelteksten en worden dode letters een levend Woord. We wandelen doorheen de Schrift en lezen de grote verhalen over God die zijn volk bemint. We beluisteren zeven lezingen uit het Oude Testament en twee lezingen uit het Nieuwe Testament. Heel wat lezingen verwijzen reeds naar de doopliturgie. We horen namelijk over de geest die waait over het water, over de doortocht door de Rode Zee, over het water dat vruchtbaar maakt en over het water dat reinigt.
We zingen eindelijk opnieuw het ‘Eer aan God’. De klokken luiden en we zingen uitbundig: ‘Alleluia! De Heer is waarlijk opgestaan!’
Catechumeen met de catechumenen
Na de liturgie van het Woord volgen we de brandende paaskaars, de verrezen Heer. Hij voert ons naar vredig water. Terwijl we in processie naar de doopkapel trekken, roepen we alle heiligen aan. We stappen mee in die stoet van heiligen die ons zijn voorgegaan in het geloof.
We vragen Gods zegen over het doopwater, de catechumenen worden gedoopt en we hernieuwen onze doopbeloften. De nieuwgedoopten ontvangen het vormsel en vieren voor het eerst de eucharistie.
Het kan ons echt helpen om de paaswake te beleven alsof we (opnieuw) catechumeen zijn. We kijken met grote ogen naar de rijke symbolen en handelingen, we luisteren met grote oren naar Gods Woord en we vieren met grote vreugde het hart van ons geloof.
Vijftig dagen Pasen
Het mysterie van Pasen is zo groot, dat je het niet in één viering gevierd krijgt. Daarom vieren we vijftig dagen lang Pasen. Het is een periode van grote vreugde. Vijftig dagen lang luisteren we naar het getuigenis van de apostelen en leren we steeds meer wat het betekent om te geloven dat Jezus leeft.
God, Gij verlicht deze hoogheilige nacht
door de glorievolle verrijzenis van de Heer.
Wek in uw kerk de Geest
die ons tot uw kinderen maakt
en ons vernieuwt naar hart en ziel,
zodat onze dienstbaarheid aan U volkomen wordt.
(Missaal voor zon- en feestdagen, p. 174)