DIT WAS PALMZONDAG IN JETTE
Met Palmzondag begon de Goede Week, de week waarin we samen met miljoenen christenen stilstaan bij Jezus' lijden, dood en verrijzenis. De grote opkomst in de Sint-Pieterskerk toonde aan dat velen nog steeds gehecht zijn aan het mooie katholieke ritueel waarin de blijde intrede van Jezus in Jeruzalem wordt herdacht.
Na de zegening en besprenkeling van de palmtakjes aan het begin van de mis, trok een ingetogen palmprocessie door de kerk. Algauw weerklonk tijdens het intredelied het vers:
"En machtige Pilatus, wat riep men voor uw huis? Vandaag 'de Zoon van David', en morgen aan het kruis."
Een trieste realiteit die we bevestigd zagen in het passieverhaal van Lucas. Een voorafspiegeling ook van Goede Vrijdag waarop Christus - van allen verlaten - de dood zal vinden.
Mooi is de traditie dat velen op deze dag ook palmtakjes brengen naar wie de viering niet konden bijwonen: oudere, zieke of eenzame mensen. Intussen prijkt in menig huiskamer achter het kruisbeeld een gezegend palmtakje. Tot volgend jaar op Aswoensdag waar ze weer naar de kerk worden meegebracht om verbrand te worden en tot asse te dienen voor het askruisje. En zo is de cirkel weer rond... (PV)
PALMZONDAG
20 maart 2016 – Lucas 19, 28-40; 22, 14-71; 23, 1-56
Op Palmzondag herdenken we de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem. Jezus trekt Jeruzalem binnen en wordt herkend als de Messias:
"Gezegend de Koning, die komt in de naam van de Heer!"
(Lucas 19, 28-40)
De vele pelgrims, die vanwege Pesach, het joodse feest van de ongezuurde broden (ook wel joods Pasen genoemd) in de stad waren, verwelkomden hem met palmtakken. Volgens de evangeliën wist Jezus op dat moment al dat lijden en dood hem wachtten.
Palmzondag is ook het begin van de Goede Week, de laatste zeven dagen van de vasten.
We zullen zondag de viering openen met het wijden van de palmtakken en de lezing van het evangelie over de intocht in Jeruzalem (Lucas 19, 28-40). Daarna ontvangt iedereen een palmtakje en lopen we allen zingend mee in de intredeprocessie. Deze processie herinnert aan het gejuich waarmee men Jezus bij zijn intocht ontving. Ook wij roepen Jezus met vreugde aan als de gezegende Koning.
Na de processie begint het tweede deel met het openingsgebed, de lezingen en het voorlezen van het lijdensverhaal (Lucas 22, 14 - 23, 1-56). In het passieverhaal is Jezus niet langer de gezegende Koning, maar de lijdende dienaar die, in in gehoorzaamheid aan Gods woord, zijn weg van liefde op het kruis tot voltooiing brengt.
Tijdens de komende Goede Week worden we uitgenodigd om Jezus te volgen in die overgang van verheerlijking naar vernedering; tegelijkertijd zullen wij bidden en hopen dat wij Hem ook kunnen volgen in de overgang van dood naar leven.
Laten we van deze Goede Week een 'heilige' Week van maken, waarin we dicht bij Jezus blijven en bij elkaar, verbonden door gebed en daden van liefde. Laten we onze weg van bekering tot voltooiing brengen in deze dagen, zodat we met een vernieuwd hart het Pasen van de Heer mee kunnen vieren.
Christus is aan ons gelijk geworden. Hij is trouw gebleven aan de liefde, tot de dood aan het kruis. Daarom heeft God Hem hoog verheven, laten ook wij Hem trouw blijven in ons dagelijks leven.
Bronnen: Liturgische suggesties (Licap, 2016). Missaal (Licap, 2011). Hij kon zien (Haelvoet, E.). Samen het Woord Vieren (Stichting Samuel). Website Nabbi.
ONDERWEG NAAR U
We zijn allemaal op reis, Heer.
We verlaten onze stad, op zoek naar U.
U komt ons tegemoet,
door weer en wind,
en toont ons waar we moeten zijn.
U bent de gids op onze tocht.
U waakt over ons en leert ons kijken
naar het wonder om ons heen.
U tilt ons op,
als een geliefde, als een vriend.
Door het doolhof leidt U ons,
met onnoembare genade.
U bent ons geluk en onze hoop.
Ook al vallen we neer in het stof,
U helpt ons telkens recht.
Ga met ons mee, Heer,
leer ons juichen om uw komst
door het leven en de dood heen.
Thomas Goyvaerts
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.