Beste mensen,
Recent hebben we afscheid genomen van onze pastoor Marc Van Steen en onze parochievicaris Paul Verschelden.
We hebben jarenlang de luxe gehad om 2 priesters in onze parochie te hebben.
We zijn beide priesters dankbaar voor het jarenlang “Kerk” maken samen met ons.
Door het tekort aan priesters, heeft ons bisdom een jaar geleden beslist om in een aantal parochies pastoraalcoördinatoren aan te stellen.
Een pastoraalcoördinator is iemand die, in nauw overleg met de parochieploeg en een aangestelde priester, de dagelijkse leiding over de pastorale zorg in de parochie op zich neemt.
De aangestelde priester verzorgt de eucharistievieringen en is ook lid van de parochieploeg.
Je kan stellen dat de taken die vroeger een pastoor alleen deed, nu in goed overleg, door 2 personen gedaan worden: de aangestelde priester en de pastoraalcoördinator.
Een pastoraalcoördinator kan echter maar goed werk leveren in een parochie waar “leven” is en waar er talrijke medewerkers zijn.
Ik heb deze opdracht aanvaard omdat ik echt geloof dat er “leven” is in onze Heilige Helenaparochie.
We hebben talrijke goede medewerkers: één, en op korte termijn twee, parochieassistenten, een goed draaiende parochieploeg, een hardwerkende liturgische werkgroep en werkgroep gezinsvieringen, doopselwerking, eerste communie werking, vormselwerking, huwelijkscatechese, uitvaartbegeleiding, …
Medewerkers die dienstdoen in rusthuizen, voor scholen, communie delen, ziekenbezoek….
Een goed werkend secretariaat.
We mogen ook trots zijn op onze verzorgde (eucharistie)vieringen, we zijn dan ook blij dat deze verder kunnen blijven plaatsvinden op zaterdag en zondag.
Ook hier zijn vele mensen voor nodig, kosters, lectoren, organisten, dirigenten en koren, predikanten en voorgangers.
Vergeten we zeker niet de medewerkers die de kerken onderhouden en mooi versieren.
Ook zijn er een aantal ondersteunende medewerkers in de kerkraden en vzw’s.
Ik wens alle medewerkers al van harte te danken voor hun jarenlange inzet en hoop dat ze zich verder willen blijven inzetten voor onze mooie Heilige Helenaparochie.
Hopelijk ben ik niemand vergeten en natuurlijk zijn extra medewerkers voor alle taken meer dan welkom.
Beste mensen,
Een beetje fier dat bisschop Lode mij voor deze opdracht gevraagd heeft, ik heb ze (met toch wat angst in het hart) aanvaard omdat ik er echt in geloof op deze manier “handen en voeten van Jezus” te kunnen zijn in onze Heilige Helenaparochie.
Ik zal proberen zo veel mogelijk op vrijdagmorgen aanwezig te zijn in het parochiecentrum en parochiesecretariaat maar je kan mij ook bereiken op andere momenten via mijn GSM 0474 70 14 09 of via e-mail: diaken.geert@parochieheiligehelena.be
Aarzel niet om mij te contacteren.
Geert
Diaken en pastoraalcoördinator