Onze kerk van Kemzeke is een schilderij rijker. Het schilderij die jaren een plaats heeft gehad in de kapel van de zusters van de H. Vincentius à Paulo, van Beveren werd door de zusters vorig jaar geschonken aan pastoor Luc. Omdat het schilderij steeds in kapel heeft gehangen werd het schilderij door pastoor Luc geschonken aan de kerk van Kemzeke, zodat het opnieuw in een kerkgebouw een plaats zou krijgen. Het schilderij heeft nu zijn plaats gekregen in de linkerzijbeuk van de kerk van Kemzeke.
Het kunstwerk is een kopie van “La Madone du Grand Duc” , van de hand van Raphaël. Ondertussen is het eerst onder de deskundige leiding van Marina Mertens, fijnschilder en restaurateur met vrijwilligers van Artificium hersteld.
Op maandag 25 april 2016 is deze ploeg gestart met de restauratie. Het kunstwerk is van het oude spanraam genomen en op een nieuw spieraam gespannen. Nadien volgde het wegnemen van het vuil van de protectielaag. Lacunes werden hersteld en men zorgde voor het inpunten van de kleuren. Ook de kader werd gereinigd en opnieuw behandeld.
Een mooi resultaat. Een dikke proficiat !
Een kopie van …La Madone du Grand Duc - Madonna met kind, 1506,
ook wel Madonna dell Granduca (madonna van de groothertog) genoemd is een schilderij van de kunstschilder Rafaël dat in museum Galleria Palatina van het Palazzo Pitti in Florence hangt. Het is een schilderij op hout. De afmetingen zijn: 84,4 x 55,9 cm. Het werk is gemaakt in 1506.
Een Madonna met kind is een veel geschilderd onderwerp in de klassieke schilderkunst van de Renaissance en daarvoor. Ondanks de eenvoud is dit schilderij een zeer geavanceerd werkstuk. Juist de schijnbare moeiteloosheid waarmee het gemaakt is, tederheid van de moeder die het kind stevig vasthoudt, de ongekunsteldheid van de plooien in de mantel zijn kenmerken voor een groot meesterwerk. Vergelijkt men het paneel met Madonna's van voorgaande schilders dan wordt duidelijk dat hier een grote meester aan het werk is geweest. Het schilderij is erg veel gereproduceerd en maakt daardoor als afbeelding de indruk dat het een om een soort bidprentje gaat. Men vergist zich dan. Rafaël werd eeuwenlang als de grootste schilder uit de Renaissance beschouwd.
Blijven investeren in het patrimonium van onze kerken ? !
Omdat onze kerkgebouwen en haar patrimonium “schatten” van kerken zijn, blijven we als kerkelijke overheid ijveren om te blijven investeren in onze kerken. Het komt niet alleen te economie ten goede, het zorgt niet alleen voor werkgelegenheid, maar het komt ook ons cultureel kerkelijk erfgoed ten goede.
Wat onze voorouders met veel liefde hebben opgebouwd, gemaakt, gecreëerd, dienen we met respect en grote eerbied in stand te houden. Want ook in hun tijd was niet iedereen gelovig, waren er ook anti-christenen, waren er ook die de pastoor en de kerk met roddel besmeurde,… er is in al die eeuwen nog niet veel veranderd.
Maar één ding is zeker : uit waardering voor het vele werk van onze voorouders, zijn wij hen verschuldigd tot instandhouding van onze kerken en veel zorg te dragen voor het kerkelijk patrimonium. Het is de taak van de pastoor en de kerkfabriek om het kerkelijk patrimonium met veel zorg te onderhouden, te herstellen, op te frissen en te restaureren. Daarom is het logisch dat we blijven investeren in onze kerkgebouwen. Het zou pas zonde zijn als we niet meer investeren in onze kerkgebouwen, zeker als er altijd nog liturgie in gevierd wordt, wat tot hiertoe nog altijd zo is.
Dank …
aan mevr. Marina Mertens en haar ploeg om op vrijwillige basis het schilderij van Madonna met het kind te restaureren. Een gewaardeerde dank u wel, ook namens de kerkfabriek van Kemzeke!
Een dankbare pastoor Luc !
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.