Paus ontmoet zowel joodse als Palestijnse families

Volgens de Palestijnse delegatie is de paus goed geïnformeerd over de situatie in Gaza en het gebrek aan water, medicijnen en basisbehoeften.
23/11/2023 - 14:45
Paus Franciscus.
Paus Franciscus. ©Vatican Media

Paus Franciscus had gisteren afzonderlijke bijeenkomsten met twee delegaties: een van Israëlische families van gijzelaars in Gaza, en een andere met Palestijnse families uit Gaza van wie familieleden in Israël gevangen zitten.

De groep uit Israël bestond uit 12 familieleden van de ongeveer 240 gijzelaars die sinds 7 oktober in handen zijn van Hamas. In de andere bijeenkomst sprak de paus met enkele families van Palestijnse gevangenen. Zij werden vergezeld door Gabriel Romanelli, de parochiepriester van de Kerk van de Heilige Familie in Gaza. De geestelijke van de enige katholieke parochie in Gaza verblijft al sinds het begin van de oorlog in Bethlehem en kan nog steeds niet terugkeren naar de Gazastrook. Volgens de Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem zaten er bij de start van de nieuwe uitbarsting van geweld 4.764 Palestijnen vanwege ‘veiligheidsredenen’ gevangen, onder wie minstens 170 minderjarigen en ongeveer dertig vrouwen.

Het nieuws over de ontmoeting was dit weekend al uitgelekt.

Matteo Bruni, de directeur van de persdienst van de Heilige Stoel, benadrukte dat de paus geen politiek statement wilde maken.

‘Dit waren louter ontmoetingen van humanitaire aard. Op deze manier probeerde paus Franciscus zijn spirituele verbondenheid met het lijden van ieder van ons uit te drukken.’

Even controverse

Na de ontmoeting brak er nog even controverse uit. Een lid van de Palestijnse delegatie beweerde dat de paus tijdens de ontmoeting het woord ‘genocide’ zou gebruikt hebben voor het optreden van Israël in Gaza. Het Vaticaan ontkende dat onmiddellijk met klem.

Het initiatief viel samen met de bekendmaking in het Heilig Land van de overeenkomst voor een vierdaagse gevechtspauze, met de vrijlating van minstens 50 Israëlische gijzelaars en 150 Palestijnse minderjarigen en vrouwen die in Israël werden vastgehouden. De gevechtspauze kan ook gebruikt worden om de humanitaire hulp aan Gaza op te voeren. Het akkoord moet er in principe voor zorgen dat de wapens vanaf morgen vrijdag op zijn minst voor korte tijd en gedurende vier dagen zwijgen.

Bron: Asianews/Reuters