Je bent een van de duizenden mensen in Vlaanderen die zich helemaal inzetten voor het onderwijs van kinderen, jongeren of volwassenen. Voor elke klas en groep ben je op zoek naar nieuwe kansen, methodes en wegen. Elke keer roei je, zo creatief en krachtig als mogelijk, met de riemen die je hebt. Met jouw mooie werk bereikte je al veel mensen, en toch blijf je uitkijken naar méér.
Zo ontdekte je Godly Play. Misschien volgde je de basiscursus, misschien las je de boeken, misschien bekeek je een paar filmpjes of verkende je websites.
En het begon te kriebelen … tot je het helemaal zeker wist: je wilt graag Godly Play verhalen vertellen aan jouw doelgroep op school.
Graag begeleiden we je op deze boeiende en uitdagende weg met de tips van honderden Godly Play vertellers-leerkrachten.
(Klik op de items in het kader hieronder, of scrol door de pagina.)
Er komt zoveel kijken bij Godly Play. Al dat materiaal, en die ruimte, en de verhalen, … ik weet gewoon niet waar eerst te beginnen.
Elke reis begint met een eerste stap. De eerste stap om Godly Play begeleider te worden is het volgen van de Godly Play basiscursus. In drie dagen tijd verken je, in een kleine groep, 12 kernverhalen en de basisprincipes van Godly Play. Twee ervaren trainers laten je kennismaken met manieren om de spiritualiteit van kinderen, tieners of volwassenen tot bloei te brengen. Je wordt gecoacht bij het zelf leren verhalen vertellen.
Onze ondersteuning stopt trouwens niet met de voltooiing van deze internationaal erkende vorming.
Vijf regiocoördinatoren en negen trainers zorgen voor een kleurrijk aanbod aan navormingen, ontmoetingskansen met andere vertellers, DIY-bijeenkomsten waarbij je zelf jouw materiaal maakt, en nog veel meer.
Tip: Volg de basiscursus 'Godly Play begeleider' samen met een collega met wie je graag samenwerkt. Want Godly Play doe je beter met twee!
Tip: Informeer zeker eens op jouw school welke tegemoetkoming je kunt krijgen voor het inschrijvingsgeld. Een enthousiaste tandem van Godly Play vertellers onder de leerkrachten is de investering meer dan waard.
|
|
Ik zou het heel graag doen, maar mijn inspecteur-adviseur of mijn directie is minder enthousiast.
Verbondenheid staat in het hart van Godly Play. We bouwen een kring, en dat proces begint al lang voordat de kinderen (of volwassenen) in een kring komen zitten.
Wanneer je als leerkracht aan de slag gaat, stap je in een reeds bestaande kring: een kring van mensen met een hart voor onderwijs. Je kunt op 1001 manieren tonen dat je deel wilt uitmaken van deze kring: door je te verdiepen in de pedagogiek van jouw school, door open te staan voor vormingskansen, enzovoort.
Wanneer jouw waardering voor de bestaande kring en methode op deze manier duidelijk blijkt, stijgt de kans op openheid voor een ‘nieuwe’ methode. Maak duidelijk dat Godly Play niets wil vervangen. Godly Play is één aanpak, niet dé aanpak. Diverse methodieken, digitale impulsen, ILC projecten … er zijn zoveel onvervangbare, waardevolle manieren om een christelijke levensbeschouwing door te geven.
Praat samen met je inspecteur-adviseur, directie en collega’s over wat je eigenlijk wilt meegeven aan de kinderen. Op welke manieren kunnen we dat doen? Wat kan hierbij de inbreng van Godly Play zijn?
Hoe meer de verantwoordelijken en collega’s jouw respect voor hun aanpak voelen, hoe meer openheid er kan groeien voor iets nieuws. Dat nieuwe leert men trouwens niet kennen doordat iemand erover vertelt, men leert het pas kennen door het zelf te ervaren.
|
Tip: Nodig jouw begeleider, directie en collega's van harte uit op een kennismakingsmoment met een volledige Godly Play bijeenkomst. Durf je dit zelf nog niet aan? Informeer dan bij een van de trainers in jouw buurt naar een ‘Kom en zie’ moment. Geef je les aan kinderen? Hun ouders zijn vast ook geïnteresseerd in een dergelijk kennismakingsmoment.
|
Ik heb maar een lestijd van 50 minuten en een volledige Godly Play bijeenkomst duurt minstens één tot twee uur!
Het is zeker een voordeel wanneer je twee lestijden na elkaar hebt. Dan kun je een volledige bijeenkomst aanreiken, zonder dat je jezelf of de kinderen hoeft op te jagen. Maar ook met minder tijd is er veel mogelijk. Op de basiscursus leer je hoe je kunt spelen met de verschillende onderdelen van een Godly Play bijeenkomst. Al heb je maar een half uur, je kunt altijd iéts aanreiken.
Met 45 minuten heb je verschillende opties.
- Focus op het feest. Soms kan het veel tijd kosten om de kring op te bouwen. Dan ga je meteen over naar het feest, en neem je ook je tijd voor de zegen en het afscheid op het einde. De kwaliteit van het omgaan met tijd en relaties IS hier de belangrijkste les om te leren.
- Focus op het Woord. Bouw de kring op en vertel het verhaal. Verwonder je met je leerlingen over het verhaal. Sluit af met het feest en het afscheid nemen van elkaar.
- Focus op het antwoord (de verwerking). Nadat je twee of drie keren enkel een verhaal hebt verteld (+ verwondering en feest, zie hierboven), voorzie je een bijeenkomst zonder verhaal. Je bouwt de kring op, helpt de kinderen hun werk te kiezen en sluit af met het feest.
Laat nooit het feest achterwege! Hier komt immers alles samen: leren hoe we dicht bij God kunnen zijn en hoe we dicht bij elkaar kunnen zijn. De kinderen zullen je trouwens wel laten merken dat ze niet willen dat dit stukje wegvalt!
Ik heb geen materiaal en zag op het internet hoeveel het Godly Play materiaal kost.
Jerome Berryman, de vader van Godly Play, begon in de jaren 70 met een paar schoendozen, bespoten met goudverf. Stap voor stap groeide dit uit tot de eerste Godly Play ruimte, boordevol mooie materialen. Godly Play is een verhaal van langzame groei.
Er wordt gekozen voor kwalitatief en duurzaam materiaal. De schoonheid van het materiaal is een teken van ons groot respect voor zowel de Bijbelverhalen als de kinderen of volwassenen in de kring. Dergelijk materiaal is niet goedkoop en groeit beetje bij beetje in de loop van de jaren.
Hierbij willen we je helpen door het uitlenen van materiaal en het organiseren van DIY-bijeenkomsten.
En misschien kun je, wanneer jouw Godly Play project in een grotere kring gedragen wordt, eens aankloppen bij jouw verantwoordelijke?
Ontdek waar en hoe je vertelmateriaal kunt ontlenen, maken of kopen.
|
Tip: Begin klein en bouw langzaam op.
Vind je op rommelmarkten of zolders bijzonder mooie doosjes, potjes of stoffen? Hou ze bij, ze komen zeker nog van pas.
|
Ik zie foto’s van die prachtig ingerichte Godly Play ruimtes. Ik kan daar alleen maar van dromen.
Leerkrachten weten wat het is om godsdienst te geven in een polyvalente zaal, vlak naast een lawaaierige turnzaal of in een ruimte die ook dient voor taal en rekenen en die allerminst een spirituele, rustgevende uitstraling heeft. Slechts heel weinig godsdienstleerkrachten hebben een eigen lokaal waar ze, beetje bij beetje, een Godly Play hoek kunnen inrichten.
Wanneer je af en toe Godly Play geeft, past jouw pop-up Godly Play ruimte in een stevige koffer op wieltjes: de focustafel (Christuskaars, heilige Familie, goede Herder en onderlegger in liturgische kleur), het verhaal van de dag en, indien dit niet voorhanden is in de klas, wat crea-materiaal.
Wanneer je vaker Godly Play geeft, kun je de aanschaf van één of meerdere afsluitbare kasten bespreken. Na de Godly Play bijeenkomst gaat jouw materiaal in de kasten, en kan de ruimte voor andere dingen gebruikt worden.
En blijf dromen van die permanente Godly Play ruimte. Wie weet…
Ik hoorde dat er een Godly Play curriculum is, dat zich uitstrekt over 9 schooljaren. Dat is niet verenigbaar met mijn leerplan.
Er zit inderdaad een mooie opbouw in de Godly Play bijeenkomsten. We spreken van het Godly Play spiraalcurriculum: we volgen hierbij de cirkel van het kerkelijk jaar en de samenhang van Bijbelse verhalen, maar gaan, net als alle gelovigen, daarbij niet in kringetjes: we reiken steeds dieper en hoger.
Het volledige Godly Play traject biedt ons een verhaal voor elke week in de loop van 9 schooljaren, waarbij alle verhalen onderling verbonden zijn en naar elkaar verwijzen. Elk verhaal wordt ook drie keren herhaald in de loop van 3 jaren, zodat het kind er zich helemaal mee kan verbinden. De volledige Godly Play methode en het geheel van het Godly Play curriculum beantwoorden aan zowat alle kerndoelstellingen van het leerplan voor het godsdienstonderricht. Het leerplan godsdienst en het Godly Play curriculum staan dus beslist niet tegenover elkaar, maar gaan in dezelfde richting.
Tegelijk zijn we ons bewust van de grote rijkdom aan andere methodieken, invalshoeken en inhouden die leerkrachten ook aan bod willen laten komen. Om maar een paar voorbeelden te noemen: media zoals muziek en film, een project rond Welzijnszorg of Broederlijk delen, een ILC project, de cognitieve inhouden van de derde graad basisonderwijs of de middelbare school, …
Veel leerkrachten/vertellers gaan daarom op zoek naar een evenwicht dat werkt voor hun leerlingen en henzelf.
Sommigen maken gebruik van de drie inleidende verhalen waarmee een Godly Play programma wordt ingezet: De cirkel van het kerkelijk jaar, De Bijbel en De heilige Familie. Het zijn drie basisverhalen waarnaar telkens kan terugverwezen worden. Zo blijft een vilten wandkalender bijvoorbeeld het hele jaar zichtbaar aanwezig in de klas, en elke week verschuift een leerling de pijl. Of de Bijbel die wordt voorgesteld in het Godly Play verhaal De Bijbel wordt iedere keer even bovengehaald en opengelegd wanneer er een Bijbelverhaal wordt voorgelezen, ook wanneer dit verhaal in een aangepaste vorm op de antwoordblaadjes staat. De heilige Familie blijft aanwezig in het klaslokaal, als hét basisverhaal dat alles samenvat: de menswording, de kruisiging, de verrijzenis, hoe God en mensen en de hele schepping dicht bij elkaar kunnen zijn. Doorheen de aanwezigheid van deze 3 Godly Play verhalen, groeit beetje bij beetje de vertrouwdheid met het ritme van het kerkelijk jaar en het inzicht in de onderlinge verbanden tussen de verhalen.
Anderen kiezen hier en daar een verhaal dat past binnen de thema’s. Dat is perfect mogelijk, want elk verhaal staat op zich en biedt een unieke, deugddoende ervaring aan alle aanwezigen.
Het is ook mogelijk om een korte reeks van verhalen aan te bieden: een traject rond de kerst-, veertigdagen- of paastijd, een traject rond parabels of rond de heilige verhalen met de vraag waar je God kunt vinden, enzovoort.
Ten slotte is het altijd mogelijk om een paar Godly Play principes op te nemen in jouw gewone lessen:
- het belang van warme, veilige relaties
- aandacht voor een mooie ruimte en mooie materialen
- vertrouwen in de weg die elk kind aflegt, op zijn of haar manier en tijd
- elk oprecht antwoord wordt gewaardeerd en ontvangen als een geschenk, ook wanneer het anders is dan verwacht werd op vlak van inhoud of emoties
- als leerkracht jezelf niet op de voorgrond plaatsen maar kinderen aanmoedigen om zichzelf te verbinden met Bijbelverhalen
- verbeeldingskracht aanmoedigen
- een kader scheppen voor verwondering
- …
Hierover lees je meer in het boek Kinderen en spiritualiteit van Dr. Rebecca Nye.
Welke verhalen kan ik vertellen wanneer mijn leerlingen zich voorbereiden op een doopsel, eerste communie of vormsel?
De voorbereiding op sacramenten gebeurt meestal in de parochies. Vaak wordt de hand uitgestoken naar scholen, met de vraag om hierin samen op weg te gaan. Kan Godly Play je hierbij helpen?
Als Godly Play begeleider ben je een beetje een ontdekkingsreiziger. Je gaat op weg doorheen het curriculum van verhalen terwijl je je laat leiden door één vraag: 'Wat heeft dit kind, deze leerling nodig?’
We nodigen je uit om zelf die boeiende tocht te maken: welke verhalen kies je om op weg te gaan met leerlingen die zich voorbereiden op hun eerste communie? Of op het doopsel van een klasgenootje?
Wil je hierbij graag weten welke verhalen andere vertellers kiezen? Op de webpagina Godly Play en catechese. Tips voor catechisten vind je een paar mogelijkheden. Misschien kun je zelfs overwegen om ook de ouders uit te nodigen?