Bijbels leerhuis: van Amos tot Zacharia
We zijn weer begonnen aan ons jaarlijkse Bijbels leerhuis. Het thema is deze keer “de kleine profeten”. Dat zijn twaalf minder bekende profeten uit het Oude Testament. Elke maand buigen we ons onder leiding van Gino of Tijmen van CCV, in de pastorie of online, over één van de 12 bijbelboeken die naar deze 12 mannen zijn vernoemd: Amos, Jona, Hosea, Micha, Habakuk, Zacharia enzovoort. Een ontdekking, want van de meeste hadden we nog nooit gehoord.
In oktober kregen we een algemene inleiding. Wat is een profeet eigenlijk? Wanneer treedt hij op? Welke rol speelt hij in de geschiedenis van het joodse volk?
Het woord profeet komt van het griekse pro-fèmi: ‘spreken voor’. Een Bijbelse profeet is iemand die spreekt namens God. En hij wordt door Hem gestuurd als het met Israël de verkeerde kant opgaat: als de heersers hun macht misbruiken, als de priesters hypocriet zijn, als het volk andere goden vereert.
De profeten moeten die wantoestanden aanklagen. Ze waarschuwen voor op handen zijnde catastrofes als gevolg van de ontrouw aan God.
Het doel van de profeten is het door de mensen verbroken partnerschap tussen God en de Israëlieten te herstellen. Daarom gaat hun aanklacht gepaard met een oproep tot bekering. Dan is er hoop op een nieuw begin.
Elke profeet doet dat in een welbepaalde situatie, op een welbepaald moment in de Bijbelse geschiedenis. We zijn al benieuwd hoe die 12 Bijbelse profeten dat precies aanpakken!
Marc-Antoon
VERSLAGJE van de eerste bijbelnamiddag editie 2024-2025!
Donderdag 10 oktober, eerste bijbelnamiddag in Jette over de kleine profeten.
Daar ik de eerste online zoom-meeting niet kan meevolgen, besloot ik om een vrije dag op te offeren om life aanwezig te zijn. Kwestie van “prioriteiten” te stellen in het leven…
Na een treinrit van bijna twee uur kwam ik iets voor half één in Jette aan. Daar werd ik gastvrij ontvangen door priester Dirk, Rita en Lut. Na een smakelijk middagmaal konden we van start gaan.
De kleine profeten, welke kan men zich hierbij voorstellen? Na wat uitleg van Gino kwamen we te weten dat het er twaalf zijn, nl.: Amos, Hosea, Haggai, Habakuk, Sefanja, Maleachi, Jona, Micha Obadja, Joël, Nahum en Zacharia.
Ze waren gecultiveerd, opgeleid en leefden van de achtste tot de vijfde eeuw voor Christus. Profeten riepen in die tijd mensen op tot BEKERING, KLAAGDEN wantoestanden aan, maar ze brachten vooral HOOP. God blijft de mensen trouw. Wat betekenden die profeten in vroegere tijden en wat kunnen ze betekenen in onze tijd?
Zijn er in onze tijd nog profeten, mensen die opkomen voor de zwakkeren? Mensen die gezagsdragers een spiegel voor hun ogen houden. Mensen die hoop geven aan anderen wanneer die het moeilijk hebben. Laten we hoopvolle profeten zijn voor elkaar, geen doemdenkers. Dit is de les die ik hieruit meeneem naar huis.
Op de terugweg zat ik tussen Gent en Lichtervelde op een bomvolle trein en had Ik geen plaats om te zitten. Een jong meisje bood me haar plaats aan (zie ik er al zo oud uit?). Ik heb mij wat dichter geplaats bij de andere mevrouw zodat we beiden konden zitten.
Jongeren die nog hun plaats afstaan voor een oudere, is dit geen hoopvol teken?
Martine Desmet, Lichtervelde!
Ps nu woensdag 16 oktober, 19.30 uur
Eerste avondbijbelgroep van de nieuwe editie!
PS Martine maakt alle wenskaarten Ivm de bezoekersgroep en de verkoop op de kerstmarkt tijdens Christmas in Jette!
Bedankt voor een boeiend jaar!
Apocalyps wordt vaak geassocieerd met kosmische catastrofes, zonder ruimte voor nuance - iedereen lijkt in gelijke mate slachtoffer te zijn van de vernietiging van de wereld. Dit beeld geldt ook voor het boek Openbaring, dat vaak als angstaanjagend en moeilijk wordt beschouwd.
Met veel vragen zijn we dit jaar aan het Bijbels leerhuis begonnen:
Waarom is de Apocalyps in de Bijbel opgenomen?
Waarom werd het als het laatste boek geplaatst, als een samenvatting van de boodschap van de Schrift?
Had het niet iets vrolijkers kunnen zijn, zoals een Psalm?
Gaandeweg hebben we passages uit het boek Openbaring doorgenomen, de boodschap, bemoedigingen en beloften gelezen. Passages die aanvankelijk moeilijk en dramatisch leken, hebben we zorgvuldig in hun bredere context bekeken.
Na verloop van tijd ontdekten we dat het boek Openbaring heel anders is dan vaak wordt gedacht. Het bevat namelijk meer verwijzingen naar het Oude Testament dan enig ander boek van het Nieuwe Testament. Het is het enige boek met een zegen voor degenen die het lezen en ernaar luisteren. De Griekse titel betekent immers: onthullen, tonen, aan het licht brengen.
Dit alles helpt ons de angst te overwinnen, want we staan in het licht. Het laatste boek wil ons een wereld onthullen waarin goddelijke en menselijke zaken met elkaar verweven zijn.
Dank aan CCV, Gino, pastoor Dirk en alle deelnemers voor een leerrijk jaar.
Tot volgend jaar!
Tot het Bijbels leerhuis over de kleine profeten!
"Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat erin geschreven staat. Want de tijd is nabij."
(Openbaring 1:3, NBV21)
Ela
UITSTAP NAAR HET LAM GODS
met de Brusselse bijbelgroepen waaronder een delegatie van de 3 groepen van Jette.
Noteer alvast 18 juni 2025 ! Zodat je er zeker bij kan zijn op onze volgende uitstap van de Brusselse bijbelleerhuizen.
Elk jaar wordt onze maandelijkse sessie toegankelijke bijbelstudie, bekroond met een verzorgde, gezellige en leerrijke uitstap - meer dan de moeite waard !
Dus : Bedankt Gino, Ria, Anne en padre Dirk (en ieder die ik mocht vergeten zijn) voor die geslaagde 19e juni ll
Er stond een bezoek aan de Sint-Baafskathedraal in Gent op het programma. Die namiddag spraken we af met een delegatie van het CVV om samen per bus af te reizen naar deze culturele parel en hoofdstad van Oost-Vlaanderen.
Eerst bezochten we de catacomben van de Sint-Baafskathedraal. Ieder van ons kreeg een 'Augmented Reality Bril' toebedeeld, waarmee we ieder op zijn eigen tempo een traject konden volgen. Met zulk een bril heb je naast de voordelen van een audio-gids ook de visuele voorstellingen die de visite verrijken. Het werd een top-ervaring én het was niet eens nodig om je 'gewone' bril af te zetten !
Vervolgens konden we allen een deel van de kathedraal zelf bezoeken. Een meesterwerk van Rubens, de bijzondere Vyd-kapel, het Mausoleum van Triest, de Rococo preekstoel, de imposante glasramen ... we ervaarden allemaal 'l'embarras du choix'. De meesten onder ons genoten langer dan gemiddeld van de straalkapel waarin Van Eyck's 'Lam Gods' stond opgesteld : onwaarschijnlijk veel te ontdekken op dat internationaal vermaarde oeuvre.
Tijdens de pauze in het Sint-Baafshuis met een koffie (of twee) en taart, wisselden we in groep onze impressies uit en namen we de tijd om wat bij te kletsen.
We besloten onze geslaagde namiddag met een lezing door musicoloog Jan Christiaens. Vanuit zijn expertise analyseerde hij samen met ons het Lam Gods retabel op vlak van Middeleeuwse zang en muziekinstrumenten. Zodoende kregen we via auditieve fragmenten en een Power Point presentatie een mooie illustratie bij het boek 'Apokalyps' ,dat tijdens het voorbije jaar van de Bijbelstudie werd aangesneden.
Vanaf 10 oktober beginnen we in de pastorie van de Sint-Pieterskerk van Jette, met een nieuwe maandelijkse bijbelstudie van de Brusselse bijbelleerhuizen.
Elke sessie komt aan bod op donderdagnamiddagen of op woensdagavonden (onsite of via Zoom) en zal ditmaal de boeken van 'De Kleine Profeten' onder de loep nemen. Hopelijk mogen we je dan in onze midden verwelkomen ? We kijken er naar uit !
Manuel Maes