Een paar jaar geleden, nog voor er sprake was van corona, startten we de rubriek “Schoolpoorten open…” en stelden we daarin de schooldirecties uit onze pastorale eenheid voor.
In het Heilig Hart van Maria, de parochieschool dichtbij het de Paduwaplein, op de Oudstrijderslaan staat een nieuwe directeur aan het hoofd: Sofie De Crée.
Wanneer ben je hier op de school begonnen?
Sofie: ik ben vorig schooljaar in september 2021 dus hier op de school begonnen. Ik ben er een beetje ‘ingesmeten’ want pas half augustus had ik enige zekerheid en ik moest het nog stil houden want men wilde mij eerst graag aan het hele schoolteam voorstellen.
Wat heb je voordien gedaan? En wat heeft jou die stap doen zetten?
S.: ik werkte als leerkracht in het 2e leerjaar. Acht jaar heb ik les gegeven vooral in het 2e, 3e en 4e leerjaar maar ik heb altijd al veel initiatief genomen ook bij de Chiro waar ik lang in de leiding stond en ook bij het voetbal. Ook op mijn vorige school nam ik veel initiatief. Ik had mijn overstap niet zo snel verwacht. Ik had wel al eens uitgekeken maar in mei 2021 liet één van mijn beste vriendinnen, die hier in het HHMI lesgaf maar in deze school vertrok, mij weten dat de school een andere directeur zocht. Ze overtuigde mij dat de job in deze school echt iets voor mij was. Ik had niet veel tijd want de sollicitatieperiode liep bijna ten einde maar nog datzelfde weekend heb ik een visietekst geschreven en mijn kandidatuur ingestuurd. Het is heel snel gegaan want in juni heb ik online een assessment, een videocall van vier uur met een rollenspel afgelegd en mocht ik nog op gesprek komen. In september ben ik dus in deze school gestart.
Woon je in Evere? Vanwaar komen de meeste leerlingen? En de leerkrachten?
S.: neen, ik woon in Machelen. Ik heb bijna altijd in Machelen gewoond maar ook 2 jaar in Brussel. Dit jaar ging ik dus ‘back to my roots’.
De meeste leerlingen komen uit Evere, Haren en Schaarbeek. Enkelen komen van iets verder. We zijn een relatief kleine school met ongeveer 200 leerlingen. Van het onthaalklasje tot het 6e leerjaar, telkens 1 klas. Het is een heel familiale school waar iedereen ook iedereen kent.
De leerkrachten komen van redelijk ver: uit Limburg, Aarschot, het Leuvense… Ondanks de dure brandstofprijzen en het feit dat ze toch lang onderweg zijn, ben ik heel blij dat we een vrij stabiel team hebben.. Door het grote aanbod dichter bij huis is het inderdaad wel moeilijker om ze te blijven motiveren naar Brussel te komen lesgeven.
Wat is jouw visie voor de school? Waarom zou jij als ouder je kind naar deze school sturen?
S.: wij willen vooral de kinderen voorbereiden op de toekomst, een toekomst in Brussel want leven in een grootstad is toch anders dan in een dorp of kleinere stad. We willen hen graag een grote rugzak aan kennis en expertise meegeven maar ook op persoonlijk vlak hen veel respect, waarden, normen en geloof in zichzelf meegeven.
Mocht ik kinderen hebben, dan zou ik ze naar deze school sturen omdat het een kleine en gezellige school is. Iedereen kent iedereen. Elk kind wordt hier gezien als een individu met een individuele aanpak en dat is in een grote school van duizend of meer leerlingen toch niet altijd mogelijk.
Krijgen de kinderen godsdienstonderwijs?
S.: in de kleuterklassen zit dit vaak verwerkt in kringmomentjes of in hun thema. In de lagere school werken ze hieraan met een handleiding, iedere leerkracht drukt zo wat zijn eigen stempel. Daarnaast is er ook een jaarthema en zijn er vier vieringen : bij de start in september, met Kerstmis en met Pasen en op het einde van het schooljaar. Er is een werkgroep Pastoraal om de vieringen voor te bereiden, de klassen erbij te betrekken, de kinderen zelf een tekst te laten voorlezen tijdens de viering of met de kleintjes een toneeltje te laten opvoeren. We oefenen ook de liedjes op voorhand.
We willen onze katholieke stempel meegeven ook al zijn de kinderen van thuis uit niet katholiek. Maar er zijn raakvlakken tussen de verschillende godsdiensten. We leren de kinderen respect te hebben voor alle godsdiensten, hen ook de achtergrond bij te brengen van bijvoorbeeld Kerstmis en dat het oké is voor iedereen om te geloven en zijn geloof te beleven ; dat iedereen een vrije keuze heeft op vlak van geloven.
Werkt de school samen met andere organisaties?
S. : om de ouders meer bij de school te betrekken werken we samen met LIGO, het centrum voor basiseducatie Brusselleer. Elke dinsdag zijn de ouders welkom in de klas. In het onthaalklasje heeft de juf bijvoorbeeld met de ouders de pictogrammen overlopen en de ouders mogen dan in hun eigen taal de pictogrammen uitleggen. Zo kunnen ze die ook thuis integreren. In klassen waar ze in verschillende hoeken werken, kunnen ouders meewerken met de groepjes.
Rein van LIGO heeft ook een ouderklas waar ze de ouders meer wegwijs maakt en extra informatie geeft over bijvoorbeeld de mails die we sturen. Zo kunnen we de ouders meer betrekken bij de schoolwerking.
Dankzij onze schoolbib besparen we tijd en hoeven we met de kinderen niet telkens naar de bib van Evere te gaan. Maar we werken wel samen met de bib voor bijvoorbeeld de Open Bib-dag en onze leerkrachten kunnen ook een boekenpakket bestellen bij de bib. Ze mogen die boeken dan ook langer uitlenen en gebruiken. We willen door die samenwerking ook de ouders warm maken om voor te lezen.
En dan is er ook de Brede school. Zo komt binnenkort de mobiele speelkar van de Brede School en hun begeleiders langs op woensdagnamiddag tijdens de naschoolse opvang. We werken ook samen met Papageno, een school hier dichtbij van een ander net. Onze kinderen die geïnteresseerd zijn en zich inschrijven kunnen er iedere maandag naar het beeldatelier tijdens de naschoolse opvang.
Is er ook samenwerking met de parochie?
S. : dat is vooral op het vlak van de vieringen. Toen ik zelf in de lagere school zat, kregen we catechese in de school maar met ons publiek kan dat niet meer. De kinderen kennen pastor Tony natuurlijk wel omdat hij, gezien zijn rol in het bestuur, soms eens langskomt. En natuurlijk kennen ze hem ook van de schoolvieringen.
Organiseert de school een schoolfeest?
S.: vorig schooljaar was er, voor het eerst weer na corona, schoolfeest in de maand mei en het was een groot succes. Alle ouders waren super blij dat ze weer op school mochten komen.
Het schoolfeest van dit jaar is gepland op vrijdag 12 mei 2023 met als thema: Onderwaterwereld. Ook bij het begin van het schooljaar zijn we onder dat thema gestart en hebben we gewerkt rond ‘vuurtoren’ en ‘lichtpuntjes’.
Hoe zie je de toekomst van de school?
S. : dat is een heel moeilijke vraag. Het ideaal beeld is dat we komen tot de beste versie van het HHMI waar iedereen, leerlingen en leerkrachten, zich goed voelt. We willen de kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op de middelbare school en op het latere leven. Een fijne schoolwerking met zo weinig mogelijk ‘brandjes’ om te blussen.
Als ik mag spreken over mijn échte droom… dat is een nieuwe locatie met meer ruimte en vooral een grotere speelplaats. Nu zijn we met de werken voor nieuwe toiletten begonnen en daarna komt de speelplaats aan de beurt. Maar we zitten hier vrij ingesloten en hebben weinig of geen mogelijkheid tot uitbreiden. Vandaar dus mijn droom.
Bedankt Sofie voor dit boeiende en leerrijke gesprek! Veel succes en goede moed met alle plannen voor het HHMI, voor de leerlingen én het team!
Ria V.A.