Opvallend is telkens de rol van de vreemdeling. Lucas toont Jezus als een pelgrim die vreemd is in de zin dat Hij nergens helemaal en blijvend thuis is. Ook Abraham werd weggeroepen en trok als vreemdeling door vreemd gebied verder. Iedereen is eigenlijk wel een beetje vreemdeling op zoek naar onderdak en gastvrijheid. En in die hoedanigheid weten we wat het kan betekenen om gastvrijheid te verlenen. Maar wanneer gastvrijheid het binnenlaten en ontmoeten van onbekenden en vreemden betreft, wordt het toch moeilijker en minder evident; we kunnen angst en weerstand voelen.
Het is een uitdaging van het evangelie om de ander, de naaste, de vreemdeling gastvrij binnen te laten.
Dat kan je partner, je buur, je collega, de migrant, de vluchteling zijn. Het is in die ontmoetingsruimte dat we ook God binnenlaten en waar Zijn genezend en bevrijdend woord spreekt.
Dit bijbels perspectief op gastvrijheid hebben we verder in ons hart laten resoneren in een meditatie begeleid door Bachs adventscantate ‘Nun Komm, der Heiden Heiland’ (BWV 61). Zelfs wie niet vertrouwd is met klassieke muziek heeft deze werkvorm enorm kunnen appreciëren.
Ook de film ‘Chocolat’ van Lasse Hallström (2000) werd met veel aandacht bekeken om gastvrijheid te benaderen vanuit kerkelijk perspectief. In deze film worden eigenlijk twee kerktypes tegenover elkaar geplaatst. Enerzijds het traditionele volkskerk-type: het christendom als gevestigde orde en anderzijds het missionaire kerktype, klein en bescheiden dat niet met eigen positie, invloed of overleven begaan is, maar gastvrij en authentiek aanwezig wil zijn, als gist in het deeg, als ‘smaakmaker’ van het Rijk Gods.
Tot slot zetten we nog de spot op gastvrijheid vanuit sociaal perspectief: hoe gastvrij zijn als samenleving? “Schaffen wir das?” Een bijzonder relevante vraag in deze tijd van diversiteit en samenleven met (botsende) identiteiten. In de Bijbel is Pinksteren de eindterm. Als de Geest waait, groeit temidden van het feitelijke verschil toch wederzijds verstaan, begrip, band, dialoog,… Gods Geest brengt samen en maakt één, over alle verschillen heen.
In Chandolin heb ik van die eenheid en verbondenheid mogen proeven.
Volgend jaar wordt de gezinsvakantie gepland van vrijdag 25 juli tot zaterdag 2 augustus 2025.