Jezus wordt geprezen tot zijn eigen interpretatie van het Schriftwoord blijkt.
Soms zijn verhalen over voorbije gebeurtenissen zo bekend dat we nauwelijks luisteren. We voelen ons gerust, want we kennen de afloop en de moraal van het verhaal.
Dat maken de mensen in de synagoog van Nazaret mee als Jezus uit de profeet Jesaja voorleest. Ze kennen dat stukje en ze weten dat ze geen gevaar lopen. Ze denken van zichzelf dat deze tekst bij hen ingeburgerd is, dat alles verloopt zoals het Woord van God zegt. Daarom wordt Jezus geprezen. Dat Hij die lovende woorden gekozen heeft om voor te lezen in zijn vaderstad, vinden de aanwezigen een mooi gebaar.
Tot Jezus met zijn eigen interpretatie komt. De weduwe uit Sarepta deed meer het Woord van God dan de vrouwen uit Israël. De Syriër Naäman gehoorzaamde het Woord van God meer dan de Israëlieten. Dan keert het volk zich tegen Jezus. De mensen in de synagoog waren overtuigd dat zij de rechtvaardigen waren en door God uitverkoren waren. Jezus zegt dat het Woord van God ook naar andere volkeren gaat.
De boze mensen drijven Jezus tot aan de afgrond. Het is alsof zij het Woord van God in de afgrond willen werpen, er niets meer mee te maken willen hebben. Maar het Woord van God is niet klein te krijgen: Jezus loopt midden tussen hen door.
Misschien denken wij ook wel eens dat we de verhalen uit de Bijbel kennen. We maken ze ongevaarlijk door ze onze interpretatie te geven. Maar wat als we Jezus laten zeggen? Wat als we naar zijn levenswijze kijken? Wat als we zien hoe Hij het Woord van God doet?
IN DE AFGROND
Jezus wordt geprezen tot zijn eigen interpretatie van het Schriftwoord blijkt.
Lc 4,21-30
Soms zijn verhalen over voorbije gebeurtenissen zo bekend dat we nauwelijks luisteren. We voelen ons gerust, want we kennen de afloop en de moraal van het verhaal.
Dat maken de mensen in de synagoog van Nazaret mee als Jezus uit de profeet Jesaja voorleest. Ze kennen dat stukje en ze weten dat ze geen gevaar lopen. Ze denken van zichzelf dat deze tekst bij hen ingeburgerd is, dat alles verloopt zoals het Woord van God zegt. Daarom wordt Jezus geprezen. Dat Hij die lovende woorden gekozen heeft om voor te lezen in zijn vaderstad, vinden de aanwezigen een mooi gebaar.
Tot Jezus met zijn eigen interpretatie komt. De weduwe uit Sarepta deed meer het Woord van God dan de vrouwen uit Israël. De Syriër Naäman gehoorzaamde het Woord van God meer dan de Israëlieten. Dan keert het volk zich tegen Jezus. De mensen in de synagoog waren overtuigd dat zij de rechtvaardigen waren en door God uitverkoren waren. Jezus zegt dat het Woord van God ook naar andere volkeren gaat.
De boze mensen drijven Jezus tot aan de afgrond. Het is alsof zij het Woord van God in de afgrond willen werpen, er niets meer mee te maken willen hebben. Maar het Woord van God is niet klein te krijgen: Jezus loopt midden tussen hen door.
Misschien denken wij ook wel eens dat we de verhalen uit de Bijbel kennen. We maken ze ongevaarlijk door ze onze interpretatie te geven. Maar wat als we Jezus laten zeggen? Wat als we naar zijn levenswijze kijken? Wat als we zien hoe Hij het Woord van God doet?
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.