Maria bekleedt in de katholieke geloofsgemeenschap een voorname plaats. Vele gelovigen zoeken troost en bemoediging bij haar omdat ze zowel tot de menselijke als tot de goddelijke wereld behoort. Als moeder van Jezus wordt ze beschouwd als een dienstbare, troostende en zorgzame vrouw die altijd een luisterend oor biedt. Maria wordt vereerd als middelares, die bemiddelt bij God. De Mariaverering beperkt zich niet tot de meimaand alleen. Uit het chronologisch overzicht hieronder blijkt dat Maria op verschillende data doorheen het ganse jaar wordt gevierd.
Op 1 januari viert de Kerk de feestdag van Maria als de Moeder Gods. Een feestdag die in het niets verdwijnt door het feestgedruis en de naweeën van de jaarwisseling. Nadat de liturgie de schijnwerpers op het Kerstkind heeft gericht en nadien op de ganse Heilige Familie, wil ze op nieuwjaarsdag Maria zelf in het volle daglicht plaatsen. Hij die het hele universum omvat en verlost, is ontstaan en gegroeid in haar schoot. Zij heeft Hem als moeder ontvangen, gedragen, gebaard en aan ons geschonken.
Maria Lichtmis wordt op 2 februari gevierd en valt veertig dagen na Kerstmis. Het is de herdenking van de Opdracht van de Heer in de tempel én het zuiveringsoffer, dat Maria na de geboorte van Jezus volgens de Joodse traditie moest brengen. In de katholieke Kerk stond de reiniging van Maria lang centraal en heette het feest, de Zuivering van Maria. Sinds 1969 heet het feest officieel, Opdracht van de Heer.
In het begin van de twintigste eeuw voerde paus Pius X het feest van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in op 11 februari. Op die dag in 1858 verscheen immers de heilige Maagd Maria aan Bernadette Soubirous in de grot Massabielle bij Lourdes. Nadien volgden er nog zeventien verschijningen in dat zelfde jaar. Op de plek van de verschijningen werd een kerk gebouwd ter ere van de Onbevlekte Maagd. Het Heiligdom van Lourdes – met zijn huidige 3 basilieken - groeide uit tot één van de drukst bezochte bedevaartsplaatsen ter wereld.
25 maart, negen maanden voor Kerstmis, is het feest van Maria Boodschap of de Aankondiging van de Heer. Op deze dag herdenkt men dat de aartsengel Gabriël een bezoek brengt aan Maria - een maagd die verloofd was met Jozef - met de boodschap dat God haar uitverkoren heeft om moeder van zijn Zoon te worden. Deze gebeurtenis behoort tot de meest afgebeelde onderwerpen in de Westerse kunstgeschiedenis met schilderijen en fresco’s van o.a. Leonardo da Vinci en Fra Angelico.
Maria Visitatie of Maria Middelares wordt gevierd op 31 mei. Het is de gedachtenis aan het bezoek dat Maria bracht aan haar nicht Elisabeth. Maria is op het moment van het bezoek zwanger van Jezus en Elisabeth van Johannes de Doper. Elisabeth erkent als één van de eersten de bijzondere positie van Maria in Gods plan. De woorden die Elisabeth tot haar nicht sprak zijn terug te vinden in het Weesgegroet: "Gij zijt de gezegende onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot”. Waarop Maria antwoordt met de woorden uit het Magnificat, een lofzang op God. Deze bekende Bijbelpassage inspireerde ook vele kunstenaars. Johann Sebastian Bach componeerde voor deze dag de bekende cantate Herz und Mund, Tat und Leben.
Sinds de 18de eeuw staat 16 juli op de liturgische kalender vermeld als Maria van de berg Karmel. Maria verscheen op 16 juli 1251 aan de karmeliet Simon Stock en overhandigde hem een scapulier, een religieus schouderkleed. Maria beloofde dat iedereen die dit kleed zou dragen gered zou worden uit het Vagevuur. Volgens de Joodse legende woonde de profeet Elia ook op de berg Karmel in Israel.
In Rome wordt op 5 augustus het feest van Maria-ter-Sneeuw gevierd. Volgens een middeleeuwse legende werd de Romeinse basiliek Santa Maria Maggiore gebouwd op de plek die de Maagd Maria zelf had aangewezen door het op een welbepaalde plaats te laten sneeuwen in de zomer.
Op 15 augustus viert de Kerk het hoogfeest van Maria-Tenhemelopneming, in de volksmond beter gekend als Maria Hemelvaart. Op deze dag wordt herdacht dat Maria met lichaam en ziel door God in de hemel werd opgenomen. Maria-Tenhemelopneming werd eind 6de eeuw door keizer Mauritius in Byzantium ingevoerd. Later nam paus Sergius I in de 7de eeuw het feest over. Dat heette toen nog ‘de ontslaping van Maria’ (Dormitio Mariae). Pas in 1950 werd de tenhemelopneming door paus Pius XII ook als dogma verklaard, wat erop neerkomt dat de tenhemelopneming van Maria een door God geopenbaarde geloofswaarheid is.
In bepaalde streken, zoals in Antwerpen, wordt op deze dag bovendien Moederdag gevierd en worden alle moeders in de bloemetjes gezet.
8 september is de feestdag van Maria’s Geboorte. Samen met Jezus en Johannes de Doper behoort zij tot de weinigen van wie de biologische geboorte in de liturgie wordt herdacht. Historisch gezien is niet bekend op welke dag Maria is geboren. Men heeft gekozen voor 8 september, omdat volgens een oude overlevering, op deze dag ergens in de 5e of 6e eeuw in Jeruzalem een St-Annakerk werd ingewijd. Sint Anna wordt beschouwd als de moeder van Maria. Aanvankelijk kreeg dit feest de nodige aandacht in het oosten, verspreidde zich nadien naar het westen, waar het in de Middeleeuwen uitgroeide tot een belangrijke kerkelijke feestdag. Sinds 1955 is het belang hiervan afgezwakt.
In de 16de eeuw riep paus Pius V 7 oktober uit tot het feest van Onze-Lieve Vrouw van de Rozenkrans, dit ter nagedachtenis aan de christelijke overwinning van de Spaans-Italiaanse vloot tegen de Turken bij de Slag van Lapanto (1571). Het rozenkransgebed, een meditatie op de gebeurtenissen uit het leven van Jezus met de 15 geloofsmysteries, telkens gegroepeerd in groepjes van 5: de blijde, de glorievolle en de droevige mysteries, werd door leken gebeden in de beslotenheid van hun hart of meestal in gezinsverband.
Op 21 november viert de Kerk Maria Presentatie. Volgens apocriefe geschriften - die niet door de Kerk worden erkend - konden Joachim en Anna, de ouders van Maria, lange tijd geen kinderen krijgen. Ze smeekten God om hen een nakomeling te schenken en beloofden het kind terug aan Hem te zullen afstaan. Na Maria’s geboorte hielden haar ouders zich aan hun belofte en brachten haar op 3-jarige leeftijd naar de tempel om haar als tempelmaagd op te dragen aan God. Daar zou Maria de priesters en de levieten in hun cultische taken bijstaan tot ze toevertrouwd werd aan Jozef.
De Onbevlekte Ontvangenis van Maria wordt in de Rooms-Katholieke Kerk gevierd op 8 december; negen maanden voor haar geboorte op 8 september. Maria werd vanaf de conceptie in de schoot van haar moeder uitverkozen om later moeder van het kindje Jezus en dus Moeder Gods te worden. In tegenstelling tot alle andere mensen komt Maria ter wereld zonder erfzonde en blijft ook haar verdere leven zonder zonde. Het is echter een misvatting te denken, dat de Onbevlekte Ontvangenis van Maria zou verwijzen naar de maagdelijke geboorte van Jezus. Dit dogma gaat over de conceptie van Maria zelf, hoe zij het leven ontving. Het is paradoxaal, wetenschappelijk niet te vatten, dat Jezus niet via de weg van de seksuele omgang tussen Maria en Jozef ontstaan is, maar ontvangen is dankzij de Heilige Geest
Vergeleken met de Bijbel vertellen de apocriefe geschriften meer over het leven van Maria. De meest opvallende gebeurtenissen uit haar leven worden herdacht tijdens de verschillende Mariale feestdagen. Zij vormen een richtsnoer voor de gelovigen doorheen het ganse jaar. Deze gebeurtenissen bleken bovendien een onuitputtelijke bron van inspiratie voor een resem meesterwerken in de literatuur, de muziek, de beeldende kunsten en de architectuur.