Betrokkenheid bij de uitwerking
Betrokkenheid van leerkrachtenVooraf wordt voldoende tijd uitgetrokken om het project grondig door te praten/ te plannen en/of te communiceren met alle betrokken leerkrachten en eventueel relevante getuigen die een bijdrage zullen leveren aan het project.
Betrokkenheid van leerlingen
Alle betrokken leerlingen kunnen gelijkwaardig en actief participeren aan het realiseren en evalueren van het project.
Betrokkenheid van externen
Eventuele bevoorrechte getuigen en/of relevante vertegenwoordigers kennen de ILC’s, die bij dit project in de focus staan, en stemmen hun bijdrage hierop af.
Levensbeschouwelijke (1) inhoud
Kennis én beleving
Levensbeschouwelijke informatie wordt gedeeld als een overtuiging of waarheid die je aanneemt, beleeft en deelt met anderen; niet als dé waarheid geponeerd tegenover die van anderen.
Buitenkant én binnenkant
Zowel de buitenkant (voorwerp, symbool, gebruik, ritueel …) als de binnenkant (attitude, betekenis, beleving …) krijgen de gepaste aandacht.
Erkenning én respect
Het delen van levensbeschouwelijke kennis en beleving is gericht op het erkennen en respecteren van de ander.
Doel én methode
Met het project streef je een beperkt aantal interlevensbeschouwelijke competenties na via (aan)gepaste didactische werkvormen.
Gericht op dialoog en samenleven
Een relationeel proces
Het project is gericht op levensbeschouwelijke ontmoeting, dialoog en samenleven met andere, gelijkwaardige, unieke personen en/of groepen.
Leerrijke verschillen
Levensbeschouwelijke verschillen worden erkend als leerrijk voor de dialoog en het samenleven.
Verbindende gelijkenissen en verschillen
Levensbeschouwelijke gelijkenissen en verschillen worden erkend als kansen tot respectvol samenleven.
(1) Levensbeschouwelijk: hoe men het leven, het samenleven en de wereld beschouwt, bekijkt, beleeft, respecteert