Op 8 september 1944 werd Ruiselede bevrijd door de soldaten van de Eerste Poolse Pantserdivisie van generaal Maczek. De gemeente werd niet zonder slag of stoot heroverd op de Duitsers. Aan beide kanten vielen ruim vijftig doden, terwijl er ook 262 paarden stierven door mitrailleurvuur van vliegtuigen.
Het is een mooie traditie dat dit herdacht wordt elk jaar. Paul Desmet en Geert Kindt zetten zich al jaren in voor de Oud-strijdersbond en meteen voor die herdenking.
Wij, jonge snaken van 70, kennen het verhaal enkel nog van ‘horen vertellen’ van familieleden en van fotoalbums met de tragische foto’s van paardenkadavers... Mijn oom, Etienne Vandevoorde (+), vertelde nooit zonder enige emotie de gijzeling van de bewoners van de Aalterstraat door de Duitsers die zich in het nauw gedreven voelden en de bewoners in twee kelders samendreven en gijzelden. Men dreigde een granaat te gooien in de kelders. Hij was een kind van 7 maar de angstige uren die ze daar beleefden, de Weesgegroeten die luid gebeden werden, dat vergeet je nooit. Via bemiddeling werden de bewoners gespaard en de Duitsers aan de Polen uitgeleverd. Enkele Polen lieten het leven. Hun naamplaatje hangt in de vredeskapel die als dank werd gebouwd in de Aalterstraat. In het weekend rond 8 september wordt er elk jaar daar hulde gebracht aan de bevrijders. Ook het standbeeld op het Polenplein verwijst naar deze historische dag.
Het is goed dat de geschiedenis niet vergeten wordt. Meteen na twee wereldoorlogen klonk in Europa en de Westerse wereld de roep ‘Nooit meer oorlog’ en wij hebben het geluk dat wij er al heel lang van gespaard blijven. Het mensdom blijft echter vechten. De trieste beelden uit Afghanistan laten ons niet onberoerd. In mijn krant stond een commentaar bij het feit dat onze toekomstige koningin prinses Elisabeth geschiedenis en politiek gaat studeren aan een prestigieuze school in Engeland. Vele wereldleiders waren historici G.W. Bush, Boris Johnson, Jo Biden, Willem-Alexander. In eigen land geven zij leiding aan Vlaamse mediaredacties, cultuurinstellingen, partijen, communicatiediensten, overheidsdepartementen en zelfs aan bedrijven in de Bel 20. Maar wat is hun rol in de maatschappij? Hoe gaan ze om met die historische kennis? Wapens en manieren van oorlog voeren zijn geëvolueerd. De mechanismen die oorlog veroorzaken, blijven door de eeuwen heen dezelfde. Leiders kunnen verzoenen of zoals Trump massa’s polariseren, opstoken. En ze durven dat doen in naam van God.
Het linker altaar in onze parochiekerk is ook fascinerend. Het verbeeldt ook bevrijding. Zouden de vormelingen zich daar al eens een vraag bij gesteld hebben? Het toont de bevrijding van de Christen slaven. We gaan terug tot de 17e - 18e eeuw, het Ottomaanse rijk. Wie zich toen per schip op de Middellandse zee waagde, werd niet zelden door de Turken aangevallen en als levende slaaf verkocht in Noord-Afrika. Er zouden één miljoen Europeanen zo gevangen gemaakt zijn en verkocht op slavenmarkten, een winstgevende handel. De Trinitariërs, een kristen broederschap probeerde via losgeld die gevangen genomen zeevaarders, en ook vrouwen als slaaf verkocht, vrij te krijgen. De engel die ze zal bevrijden (beeldende taal) draagt een rood-blauw kruis, symbool van de Trinitariërs. Bevrijding... door de eeuwen heen. Vrijheid, een kostbaar goed.
Gerda M.
Eerste lezing uit de herdenkingsviering,
een liedtekst van Marcel De Groot, zoon van Boudewijn De Groot
Een doodgewone dag, ik zag de mensen
als mussen zitten op een warm terras,
onrustig en vol onvervulde wensen.
Zou niemand weten dat het vrede was?
Oorlog is een film in verre landen
of iets waar opa over zeurt.
De wereld is gewapend tot de tanden
en wacht totdat er eindelijk iets gebeurt
Vrede wordt door niemand nieuws gevonden,
gewoon onzichtbaar, zoals vensterglas.
En niet voordat de scherven ons verwonden
zullen wij weten dat het vrede was.
Vandaag weer niets gebeurd, ik zie de mensen
als mussen zitten op een warm terras,
onrustig en vol onvervulde wensen.
Zou niemand weten dat het vrede was?
Herdenking Ruiselede