EEN OOG, EEN HAND, EEN VOET
Volgens geruchten heeft paus Franciscus een goed contact gehad met enkele slachtoffers van seksueel machtsmisbruik door kerkmensen. Er wordt gezegd dat hij oprecht was in zijn plaatsvervangende schaamte. Dat zal deze gekwetste mensen mogelijk helpen om op lange termijn een donkere periode te verwerken. Oprecht medeleven en daadwerkelijke solidariteit zijn ook noodzakelijk om de Kerk in Vlaanderen terug op te bouwen.
Is dat wat Jezus bedoelt? Hij zet de deur wijd open voor iedereen: “Wie niet tegen is, is voor ons. Kom, doe mee, sluit je aan!” Maar even verder legt Hij de lat voor degenen die binnen zijn heel hoog: hak je hand af, ruk je oog uit, breek je voet af,... Wie wil vrijwillig tot zo een genootschap toetreden?
Het gaat dan ook niet over toetredingsvoorwaarden. Jezus vraagt dat zijn leerlingen zelfkritisch zijn en niet zelfverdedigend en zelfverschonend. Als we ons aangevallen voelen gaan we in de verdediging. Jezus vraagt om dat niet te doen. Evangelisch leven is niet gemakkelijk en krijgt kritiek. Het mag ons een oog, een oor, of een hand kosten - niet letterlijk, natuurlijk. Jezus wil geen godsdienst van verminking en zelfverminking. Maar als we vooral bezig zijn met onszelf in ere te houden, vergeten we te leven voor de anderen. Dat is de levenslange opgave voor de mensen die leerling van Jezus zijn.
De Kerk zal nog harde beslissingen moeten nemen, die status en geld kosten: een hand, een oog, een voet... Maar beter verminkt op weg naar het rijk Gods dan met beide voeten op weg naar de hel van schijnheiligheid en bedrog.
Guido Moeys