God komt Elia nabij in een engel, wat een ‘kwetsbaar’ tafereel oplevert. Jezus schenkt zichzelf als brood uit de hemel en toont zo Gods kwetsbaarheid.
Het is gemakkelijk spreken over ‘de jongeren’, over ‘de werklozen’, of ‘de vreemdelingen’. Maar als je zo iemand van dichtbij leert kennen en je ziet de kwetsbaarheid van die vrouw of man - dan verandert de toon van het gesprek.
Elia is kwetsbaar. Hij is een belangrijke profeet, echt een ‘man van God’. Maar vandaag zien we hem uitgeput en radeloos. Hij was zo heftig in de verdediging van zijn geloof dat hij vermoeid neerzakt. God komt hem tegemoet. Niet in geweldige tekenen van wind of storm maar heel kwetsbaar: in een engel die voedsel brengt.
Ook Jezus toont zich kwetsbaar. Hij zegt dat Hij het brood uit de hemel is en dat wij hem moeten verteren. Hij loopt het risico dat mensen hem zullen afwijzen en dat gebeurt ook. God openbaart zich niet in een keizer of een legeraanvoerder maar in de Gekruisigde die zijn leven geeft, opdat wij zouden leven. Juist door die kwetsbaarheid van Jezus komt God dichterbij en kunnen wij het aan om in hem te geloven.
Wij schrijven gemakkelijk mensen af zo lang ze anoniem zijn en we hen niet persoonlijk kennen. Veel mensen morden over Jezus. Zij zagen slechts zijn buitenkant, wie Hij was, wie zijn ouders waren. Slechts wie hem beter leerden kennen, zagen zijn kwetsbaarheid en volgden hem tot in zijn dood en verrijzenis, tot Hij verteerbaar was geworden, brood uit de hemel.