Hemels licht in de glasramen van de Sint-Theresiakapel en de Sint-Laurentiuskerk
Twee jaar na de publicatie van de brochure ‘Toeren tussen torens’, waarin de 11 kerken en kapellen van Middelkerke werden voorgesteld, lanceert de Pastorale Eenheid Sint-Andreas een nieuw initiatief om ons waardevol religieus erfgoed dichter bij de mensen te brengen.
In een nieuwe kleurrijke brochure met als titel ‘Hemels licht. Kleurrijke verhalen in het Middelkerkse Kerkglas’ worden de mooie glasramen in onze kerken in de kijker geplaatst.
Vandaag leggen we de focus op de glasramen van de Sint-Theresiakapel in Middelkerke en de Sint-Laurentiuskerk in Westende.
Theresia beschermt Middelkerke
De glas-in-loodramen in de art-decokapel van Sint-Theresia in Middelkerke-Bad tonen het levensverhaal van Theresia van Lisieux, één van de grootste heiligen van de Moderne Tijd. Ze was nauwelijks 15 toen ze intrad in het klooster van de karmelietessen van Lisieux in Normandië. Haar korte leven – ze was amper 24 toen ze stierf aan tuberculose – tekende ze zelf op en wordt hier kunstig verbeeld in 6 grote glasramen.
Het glasraam boven de hoofdingang op het doksaal verwijst naar haar belofte op haar sterfbed: Ik zal het rozen doen regenen uit de hemel.
De kunstenaar geeft geen plaats aan sombere droefheid om zoveel pijn en smart, maar brengt kleur en warmte omdat – naar het woord van Theresia – het leven genade is. Vanuit de blauwe hemelboog en met een goudgele zonnegloed op de achtergrond strooit zij met open handen een kleurrijke kraal van rozen als zegeningen over de aarde.
Ode aan zon, zee en strand
Een even warm gevoel ervaar je in het liefelijk vakantietafereel aan de kust van Middelkerke in het noordelijk transeptraam ‘Theresia beschermt Middelkerke’. Het is een ode aan de zee, het strand en de dijk van Middelkerke tijdens de belle époque. Stijlvolle vakantievilla’s en hotels op de dijk bieden een adembenemend zicht op zee, duin en strand.
Onder een stralende zomerzon vliegen meeuwen wiekend over het blauwgroene water. De strandcabines staan tegen de waterlijn.
Hier konden de toeristen en burgers van stand, voor wie de invloedrijke families Poullet en Verhaeghe deze zomerkapel in 1933 lieten bouwen, even wegdromen en de zorgeloze sfeer van de belle époque opsnuiven.
Nog meer wondermooi glas
Wie van glas houdt, komt hier ruim aan zijn trekken, want glasatelier Osterrath ontwierp en maakte in totaal 39 glasramen voor deze kapel.
Van de 6 grote glasramen verbeelden er vijf vensters het leven van Sint-Theresia en één het zalige leven aan de kust in Middelkerke.
Daarnaast zijn er nog 24 kleine glasramen met christelijke symbolen en 9 glasramen met sierlijke bloemmotieven.
Een bezoekje meer dan waard!
De zeven sacramenten in de Sint-Laurentiuskerk
In de kerk van Westende gaat alle aandacht naar het imposante glasraam in het koor, dat in 1924 vervaardigd werd door glasatelier Desmet uit Brugge.
Het verbeeldt de zeven sacramenten.
Sacramenten zijn heilige en zichtbare tekens van een onzichtbare werkelijkheid, waarin christenen de helende, verzoenende, versterkende en liefdevolle aanwezigheid van God kunnen ervaren.
Helemaal bovenaan krijgt het sacrament van de eucharistie een unieke plaats. Ze is dan ook de bron en het hoogtepunt van alle sacramenten. De verheerlijkte Christus is geheel en zelf aanwezig in brood en wijn; dat wordt gesymboliseerd in de kelk en de hostie, die in een gloeiende stralenkrans gevat zijn.
De zes taferelen daaronder zijn als kleurrijk geschilderde middeleeuwse miniaturen, die ons in de wereld van de hogere kringen brengen.
Linksboven en in het midden worden de twee andere initiatiesacramenten uitgebeeld: het doopsel en het vormsel.
De priester met koorkap houdt een flink uit de kluiten gewassen baby boven de doopvont; door de doop wordt hij leerling van Jezus. Daaronder knielt een vormeling eerbiedig voor de gemijterde bisschop op zijn troon. In zijn linkerhand houdt hij zijn kromstaf; met de rechterduim zalft hij het voorhoofd van de vormeling met chrisma, het zegel van de heilige Geest. De getuige ziet toe.
Het tafereeltje onderaan links stelt het sacrament van boete en verzoening voor. De boeteling belijdt zijn zonden; de biechtvader legt hem de penitentie op en schenkt hem – in naam van God – vergiffenis.
Rechtsboven is de priester bij het ziekbed van een edelman geroepen om het sacrament van de ziekenzalving toe te dienen. Hij zalft de zieke met H. Olie.
Tenslotte zijn er nog de twee sacramenten van dienst aan de gemeenschap. Een monnik wordt door handoplegging van de bisschop tot priester gewijd. En in het laatste tafereel worden een jonkheer en jonkvrouw door de priester in de echt verbonden.
Jo Broucke