Pro of contra
De leerling Johannes staat voor een groot probleem en hij gaat onmiddellijk Jezus ervan op de hoogte brengen.
Een persoon drijft duivels uit in de naam van Jezus, maar hij is geen volgeling van hun groep.
Daarom tracht hij hem dat te beletten, de onbekende doet wel hetzelfde als de leerlingen, maar behoort niet tot de club, daarom mag hij dat niet doen, vindt Johannes.
Jezus is daar helemaal niet mee akkoord, zijn argumentatie is merkwaardig.
Je moet het niet beletten, want wie een wonder doet in mijn Naam, zal wel niet zo grif ongunstig over Mij spreken.
Het is dus van groot belang hoe je over Jezus spreekt.
Weet je iets goeds over Hem te zeggen, dan mag je ook wonderen doen in zijn Naam, want dat de man die geen volgeling van de Heer is werkelijk duivels uitgedreven heeft, wordt hier niet betwijfeld.
Dan volgt een heel belangrijke verklaring: wie niet tegen ons is, is voor ons.
Daarover moeten we wel even nadenken, op die manier kun je zonder problemen alle verkiezingen winnen.
Zo simpel is het ook weer niet, er komen steeds daden bij te pas.
Die daden kunnen zeer eenvoudig zijn, als je iemand een beker water geeft omdat hij van Christus is, dan zul je zeker je loon ontvangen.
Het principe is heel eenvoudig: goed doen is altijd goed, er is zeker niets op tegen als je het aan Jezus toeschrijft.
Plots zitten we op een heel ander domein, wanneer er aanleiding tot zonde wordt gegeven, het kwaad wordt gepromoot.
Nu zal er een verschrikkelijk vocabularium naar boven komen.
Dat is voor het geval men aanleiding tot zonde geeft aan een van deze kleinen die geloven.
Over wie gaat het hier?
We zijn nogal gewoon deze kleinen te beschouwen als kinderen die slachtoffer zijn van misbruik. Ik lees dat daar helemaal niet in, die kinderen zondigen niet, deze kleinen zijn gewoon de gelovigen, degenen die Jezus gevolgd zijn en zijn leer belijden.
Hen tot zonde brengen, hen van hun geloof afbrengen, dat is voor Jezus een vreselijke zonde.
De straf die daarop staat is zo erg dat de schuldige maar beter met een molensteen om de hals in zee zou worden geworpen, dat er een einde komt aan zijn heilloze bestaan.
Wat is er integendeel beter dan aanleiding tot zonde geven?
Heel wat, je hand afhakken, want dan kom je niet terecht in de hel, dat wil zeggen, heel ver van God, zonder God, eigenlijk het ergste dat er is.
Kreupel het leven binnengaan, dicht zijn bij God, is veel beter dan door je zonde met twee voeten in de hel te worden geworpen.
Ook zo kun je maar beter met één oog het Rijk Gods binnen gaan, dan met twee ogen in de hel te worden geworpen.
Er zijn heel veel woorden en beelden om aan te duiden wat het betekent ver van God te leven.
Er wordt ook even aangeduid waaraan we kunnen denken als we spreken over de hel ‘waar ‘hun worm niet sterft en hun vuur niet gedoofd wordt’.
Het is allemaal allesbehalve aantrekkelijk.
Om de waarheid te zeggen: sommige evangelieteksten zijn heel moeilijk uit te leggen en van commentaar te voorzien, dit is er één van.
Het is misschien ook niet zo belangrijk alles te begrijpen en uit te leggen.
s het niet veel beter te trachten te leven naar Jezus’ woorden, bekers water uit te delen en vooral duivels uit te drijven, te trachten het kwaad uit de wereld te verdrijven. Geef toe, er is nog veel werk aan de winkel.
Wanneer we de wereld goed bekijken, dan leven we niet zozeer in een omgeving die Jezus vijandig gezind is en grif ongunstig over Hem spreekt, onze maatschappij is vooral onverschillig en spreekt helemaal niet over Hem, over zijn boodschap, over zijn Kerk.
Het is onze taak die stilte te doorbreken en over Jezus en zijn boodschap te spreken, er kan zoveel goed gezegd en gedaan worden.
Dat is hoognodig.
Spreken en doen.
Luc De Baene