Tijdens de geloofsavond in de veertigdagentijd maakten we op donderdagavond 14 maart nader kennis met de islam. Inge Cordemans, die tot voor enkele jaren het vak ‘Wereldgodsdiensten’ doceerde aan het ITP in Brugge, was de gastspreekster in de Sint-Wandregesiluskerk in Beerst.
Na enkele quizvragen begon Inge stil te staan bij de vraag wie ”de” moslim is. We kunnen niet zomaar spreken over DE moslim net zoals we niet kunnen spreken over DE christen. Ook binnen de islam zijn er verschillende vertakkingen en belevingen, gaande van vrij progressief (vrij) tot conservatief (strikt) … tot zelf extremistisch wat slechts voorkomt bij een heel klein groepje van de 1,6 miljard tellende moslims wereldwijd. 23% van de wereldbevolking is moslim. 31% christen waardoor het christendom op vandaag de grootste religie is met 2,2 miljard aanhangers.
De Islam zien als vriend of vijand van het christendom? Het vraagt eerst en vooral kennis over de godsdienstbeleving binnen de islam. Welke vormen van dialoog hanteren we daarbij om de moslim beter te begrijpen? Dit kan variëren van een oppervlakkige ‘Goejedag, alles goed?’ (dialoog van het leven) tot bij momenten grote geloofsgesprekken (de dialoog van de theologie en de religieuze ervaringen).
De islam en het christendom hebben heel wat gelijkenissen met elkaar: het geloof in één God, het belang van gebed, vasten, aalmoezen geven (solidariteit), boete en vergeving, het eeuwige leven, de liefde tot de naaste, …
Natuurlijk zijn er ook verschillen. Wat de Bijbel is voor de christen, is de Koran voor de moslim waarbij moslims de Koran beschouwen al het geschreven woord van God zelf en waar men niet in mag aanpassen noch vertalen. De islam erkent Jezus als een belangrijke profeet, maar niet als God. De moslim ziet het zelfs bijna als godslasterlijk dat bij de christen die God/Jezus moet lijden aan het kruis. De christen zegt het net anders als het op de figuur van Jezus aan komt: “Wil je God beter kennen, kijk dan naar Jezus!” Hij heeft alles voorgedaan en voorgeleefd.
Naast de godsdienstige verschillen tussen het christendom en de islam, zijn er ook nog heel veel – misschien wel meer - culturele verschillen: het Westen (vrij denken met scheiding kerk-staat) versus het Oosten (Arabische gewoonten, mannen baas, enz.). De godsdienstige verschillen en de culturele verschillen vloeien vaak in elkaar over en worden dan ook (te) vlug eens door elkaar gehaald en soms – foutief – als oorzaak gezien van spanningen.
Moslims en christenen hebben vaak meer gemeen onder elkaar dan bijvoorbeeld met niet-gelovigen. Denk maar aan het geloof in éénzelfde God, de zin van bidden en vasten, … Deze gelovige basis maakt het elkaar begrijpen vlotter en makkelijker.
(S.P.)