De middelen nodig voor de pastorale opdracht enerzijds en de inkomsten van een parochie anderzijds vergen een nauwgezet beheer van de financiën en vaak ook van het patrimonium. Die ‘wereldse’ taak nemen de penningmeesters van de verschillende parochies en werkgroepen op zich. Heel vaak is dat achter de schermen en onterecht daardoor soms ondergewaardeerd.
Om de penningmeesters toe te laten de inkomsten en de uitgaven van hun parochie of hun werkgroep volgens eenzelfde stramien door te geven aan de overkoepelende rechtspersoon zodat daar alle cijfers kunnen worden samengebracht (geconsolideerd) in één boekhouding, werd enkele decennia geleden gekozen om die in te voeren in werkbladen in Microsoft Excel die dan per kwartaal aan het bisdom bezorgd werden. “Dat liep goed,” geeft Chris aan, “maar snelle evoluties in de programmatuur en de soms sterk verouderde lokale computerplatformen maken het moeilijk om de finale consolidatie te realiseren. Ook bleek die werkwijze geen evidentie voor nieuwe penningmeesters.”
Een uitgebreide studie van de noden en de beschikbare softwarepakketten op de markt wees uit dat een eigen ontwikkeling een gedegen oplossing zou kunnen bieden voor de heel eigen problematiek. Er was nood aan een laagdrempelige, correcte en vooral handige tool om alle lokale boekingen vlot en automatisch te laten doorstromen naar de geconsolideerde boekhouding. Daarom namen we de ontwikkeling in eigen handen en hielden we zowel het uitdenken en het programmeren als het testen en de ondersteuning in eigen huis.” Die nieuwe tool werd in eerste instantie uitgerold binnen de private stichtingen Vicariaat Antwerpen en Vicariaat Kempen. Dekenale vzw’s die interesse hebben, kunnen vrijblijvend instappen eens de uitrol binnen de private stichtingen is geoptimaliseerd.