Enerzijds is er de principiële bereidheid van velen om vluchtelingen te helpen en op te vangen, anderzijds zijn er de pleitbezorgers van een terugkeerbeleid, die waarschuwen voor aanzuigeffectenn zijn nieuwste nummer van deze week. In zijn column in de nieuwste Tertio (2/3) stelt hoogleraar Guido Vanheeswijck dat we kampen met een regelrechte morele identiteitscrisis.
In de westerse samenleving vallen vooruitgang en ontwikkeling samen met groei, maar het kapitalistische groeimodel stoot op zijn grenzen. De klimaatcrisis en de economische malaise maken dat de ongelijkheid, de armoede en de conflicten in de wereld weer toenemen. Oude dromen en visioenen worden van onder het stof gehaald, op zoek naar alternatieven die meer ruimte scheppen voor rechtvaardigheid, vrede en duurzaamheid. In Latijns-Amerika leidt dat tot een herontdekking van de bevrijdingstheologie, met haar voorkeursoptie voor de armen, en van de inheemse spiritualiteit waarin het goede leven en de harmonie vooropstaan. Op rondreis met Broederlijk Delen in het campagneland Colombia sprak Tertio met academici en ervaringsdeskundigen over die dubbele herbronning.
De grootste verwezenlijking van paus Franciscus tot nog toe is dat hij “de boel behoorlijk heeft opgeschud”. Dat meent de Nederlandse katholieke theoloog Hendro Munsterman, die aanstipt dat Franciscus meer zegt met zijn manier van zijn dan met zijn teksten. De academicus verwacht concretere stappen in de hervorming van de Curie en kijkt uit naar de postsynodale exhoratie over het gezin. Tertio had een uitvoerig gesprek met Munsterman, ook en niet in het minst over hoe hij de verhouding ziet tussen islam en christendom. Volgens hem is het wezenlijke verschil niet minder dan de visie op God zelf.
Dat en veel meer in deze Tertio.
Vraag een gratis proefnummer of neem een abonnement op www.tertio.be
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.