Op dit moment werkt een team aan nieuw materiaal voor de tweejarige catechese voorafgaand aan de gezamenlijke viering van de initiatiesacramenten.
Het aanbod omvat een Bijbelse intergeneratiecatechese, gedragen door de bredere geloofsgemeenschap, voor kinderen tussen 8 en 10 jaar én hun ouders. Daarbij ligt de nadruk op ervaring en beleving: beleving van stilte en gebed, van wat een Bijbeltekst in je eigen leven betekent, delen in het leven van de geloofsgemeenschap, ervaren wat diaconie of liturgie vieren is,…
Inhoudelijk voorziet de map twee (onderling omwisselbare) jaren met eigen thema’s, met jaarlijks 8 bijeenkomsten van ongeveer 2 uur. Aansluitend komt er een aparte bijeenkomst ter voorbereiding van vormsel en eerste communie. Titel van heel het project is ‘Jezus!’, verwijzend naar de kern van de initiatie: Jezus beter leren kennen, in de Bijbel, maar ook doorheen de geloofsgemeenschap. Sam N. is de spilfiguur: zijn naam wijst op het gemeenschappelijk karakter van de initiatie.
Thema van jaar A is Jezus! Samen op weg. Net als Abraham worden we geroepen in vertrouwen op weg te gaan, al kennen we de bestemming niet. Onderweg ontdekken kinderen en ouders wie de God is met wie ze op weg gaan, en hoe Hij concreet wordt in Jezus. Als jaarsymbool krijgt iedereen een rugzak mee waarin bij elke bijeenkomst een nieuw symbool wordt gestoken.
Thema van jaar B luidt Jezus! Samen dromen. Gods Rijk begint met Zijn schepping, en wordt heel concreet in Jezus’ woorden en daden. Hier is de regenboog het jaarsymbool.
Elke bijeenkomst is opgebouwd volgens een vast stramien met drie luiken.
Het eerste luik beleven ouders en kinderen samen. Na een onthaal door mensen van de gemeenschap en een startmoment met Sam N. volgt een stilteritueel met Bijbel en kaarsen. Dan is er een korte inleiding op het thema.
In het tweede luik gaan kinderen en ouders apart. Ze ontdekken op hun eigen manier wat de Bijbeltekst van die samenkomst met hun leven te maken heeft. Eerst geraken ze vertrouwd met de tekst zelf, nadien volgen één of meerdere verwerkingsmethodieken uit de categorieën spel, vieren (liturgie), dienen (solidariteit) en gemeenschap (verbondenheid). In de Algemene Inleiding staan verwerkingsmethodieken die het hele jaar door aan bod kunnen komen. Je vindt er ook meer uitleg over wegen om de link met de geloofsgemeenschap te versterken: misdienaarwerking, een peter en/of meter uit de gemeenschap, een bezoek aan een kerkgebouw.
In het derde luik komt iedereen weer samen. Via creatieve weg vertellen kinderen en ouders elkaar over wat ze in het tweede luik beleefden. Daarna krijgen ze tips om verder op weg te gaan tot de volgende catechesebijeenkomst. Een gebedsmoment sluit de catechese af.
Bedoeling is het materiaal tegen eind mei op kerknet te plaatsen. Meer info: wim.catechese@skynet.be.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.