Op zondag 10 januari werd tijdens de familie-eucharistieviering in de Gemeenschapskerk Sint-Martinus te Ganshoren de nieuwe naam van de Pastorale eenheid GAKOBE gelanceerd. De Pastorale eenheid Ganshoren-Koekelberg-Berchem werd omgedoopt tot Pastorale eenheid Kleopas.
Kleopas
Kleopas is één van twee Emmaüsgangers die na de de kruisdood van Jezus ontgoocheld en in verwarring op weg zijn naar Emmaüs. Ze keren Jeruzalem de rug toe in de overtuiging dat het allemaal voorbij is. Eén van de twee Emmaüsgangers is Kleopas. Merkwaardig is dat de tweede Emmaüsganger niet bij naam wordt genoemd: ‘Eén van hen die Kleopas heette ( ‘Lc 24, 18). Wie is dan die reisgezel van Kleopas? Sommigen beweren dat het zijn vrouw was. Anderen gaan er vanuit dat Lucas bewust de reisgezel anoniem heeft gelaten: de tweede Emmaüsganger is de lezer van het evangelie, dat is u en ik die met Kleopas onderweg zijn.
En waarom Kleopas
Nu dezelfde pastores benoemd zijn voor de pastorale eenheid Emmaüs als voor de naburige Pastorale eenheid bestaande uit de parochies van Ganshoren, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem leek het aangewezen om een naam te kiezen gelijklopend met de buren. We zochten geen naam meer die verwijst naar een grondgebied, want allen zijn welkom in onze kerken waar men ook woont. Trouwens meer en meer evolueren we naar een Kerk die weliswaar ergens samenkomt maar niet meer vastgeankerd is aan een grondgebied.
Een tweede reden is dat Kleopas en zijn reisgezel een geloofsgroei kennen die ook de onze kan zijn. Aanvankelijk herkennen zij hun reisgezel niet, want ze zijn enkel met hun verwarring en verdriet begaan. Als hun reisgezel begint uit te leggen dat wat in de ogen van mensen een mislukking lijkt, wel degelijk het plan van God was, zoals trouwens door Mozes en de profeten werd voorzegd gaat hun hart branden (Lc. 24, 32) Als vervolgens Kleopas en zijn gezel aan hun tochtgenoot vragen ‘Blijf bij ons, want het wordt al avond’ (Lc. 24, 29) wordt de tochtgenoot een gast. In het huis waar de Emmaüsgangers met hun gast binnengaan gebeurt er een rolwisseling: de gast wordt gastheer want ‘Hij nam brood, sprak de zegen uit, brak het en reikte het hun toe’ Lc. 24, 30. Pas dan gingen de ogen open van Kleopas en zijn gezel. Echter de gastheer verdwijnt. Hij moet er niet meer blijven, want Hij werd herkend als de Verrezene. En Kleopas en zijn gezel of de lezer groeien zo in het geloof dat de Gekruisigde ook de Verrezen Heer is.
Een derde reden is dat de Emmaüsgangers ons ook de opdracht en de zending van de Kerk tonen. Aan drie gebaren en tekenen hebben Kleopas en zijn gezel de Verrezen Heer herkend: in het Woord van de Schrift, in het beleven van gastvrijheid en in het breken van het brood. Elke Kerk heeft een drievoudige opdracht: het Woord verkondigen, de broederlijke liefdesdienst en de eucharistie.
Gezonden om te getuigen onder Gods zegen
Tijdens de familie-eucharistieviering van zondag 10 januari in de Gemeenschapskerk Sint-Martinus te Ganshoren werd op het einde van de viering de nieuwe naam bekend gemaakt. Wij vierden het feest van de ‘Doop van de Heer’. Bij het begin van de viering gaven 35 elf- en twaalfjarigen hun naam op voor het vormsel. En op het einde van de viering vroegen 7 kinderen om in de paastijd gedoopt te worden. En vlak voor de zegen werd de banier die gemaakt werd met het nieuwe logo uitgerold en getoond.
Het logo werd ontworpen door Ludwig Van Heucke SJ, meewerkend priester in de Pastorale eenheid Etterbeek-Woluwe. In het logo zien wij twee verticale dieprode balken: de twee gestileerde lichamen van de Emmaüsgangers. De kleine opstaande rechthoeken op deze twee balken zijn de hoofden van de Emmaüsgangers. . Het tweetal staat te twijfelen voor een tweesprong in de weg gevormd door de twee uitgaande lijnen van de letter ‘K’. Tegelijkertijd vormt de ruimte tussen de twee opstaande lange balken en de kleine balken een wit kruis. Voor de tinten werd gekozen voor warme Palestijnse aardkleuren. De viering werd besloten met een plechtige gezongen zegen opdat wij in de lijn van Jezus’ doop ons doopsel kunnen beleven en met “Kleopas” onderweg kunnen gaan in een hartelijke kerk.
Johan Dobbelaere
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.