Hier vind je wat Mark Delrue zei over de twee beelden:
Rechts in het beeld heb je het beeld van Pontormo die toont de Madonna die zwanger van Christus is en haar nicht Elisabeth, ook zwanger van Johannes de Doper.
Pontormo heeft heel het verhaal als geheel ondergeschikt aan de omhelzing van deze twee vrouwen. Elk overbodig detail is weg. De emotie van de ontmoeting wordt hier sterk met mooie kleuren en een mooi decorum Italiaans in de verf gebracht. En nu heeft voor mij één van de grootste videokunstenaars dat gebracht. De videofilm The Greating … wat zien we hierin? … het is omdat … Viola dat is de naam die me ontsnapte.
De videofilm The Greeting van Viola dus beeld in het links is geïnspireerd door het schilderij van Pontormo. Dus Pontormo in de 16de eeuw, de late 16de eeuw. In The Greeting staat een ontmoeting van drie vrouwen centraal. Maar we zouden natuurlijk, ge kunt dat wel oproepen, euh, ge moet dat in beweging zien hé, een videobeeld dat wordt in een trage slow motion getoond en het wordt geprojecteerd in een verticaal kader dat verwant lijkt, zo een Italiaanse stad, aan het schilderij van Pontormo.
Viola trekt in dit schitterend werk alle registers open. De klassieke compositie, de vervreemdende ruimte tegen een quasi renaissance palazzo, de theatrale lichtinval, de wind die die lange rokken doet opwaaien van die mooie meisjes, de vertraagde bewegingen en de uitvoerige choreografie doen het kleinste detail uitgroeien tot een dramatische gebeurtenis. De onbewuste lichaamstaal, de nuances van vluchtige blikken en gebaren blijven hangen in het bewustzijn van de kijker. De ontmoeting tussen drie vrouwen in de straten van een denkbeeldige stad nodigt mij uit tot contemplatie. Het spreekt tot mijn verbeelding.
Viola brengt geen illustratie van het evangelie, interpreteert, hij ondervraagt, hij laat elk antwoord open, en ik hou van kunst die het antwoord open laat. Als je kijkt in het evangelie hoe Christus veel meer vragen stelt dan antwoorden biedt. 'Vrouw, waarom weent ge?', 'Wie zoekt ge?', 'Is dat soms uw zaak?'. Hij wil enkel beelden van het innerlijke oproepen. Pure emoties die uit het hart komen. En Viola hoopt dat de verkenning van zijn kunst ook traag in een slow motion traag ontsluierd wordt zoals het kind verborgen in Maria, onzichtbaar en toch gezien. Zijn kunst wil de beschouwer doen opspringen van vreugde zoals de ongeboren Johannes in de schoot van Elisabeth.
Reflectie
In het filmpje staat Marc stil bij het werk: ‘Visitatie, Jacopo Pontormo, 1592’. We reiken enkele vragen aan voor persoonlijke reflectie of ter reflectie met de geloofsgroep waar je deel van uitmaakt, als gespreksstof in je gezin.
Persoonlijk:
Dit schilderij gaat over ontmoeting, in het bijzonder tussen familieleden die mekaar al even niet meer gezien hadden. Jij had allicht ook familieleden een hele tijd niet kunnen zien. Hoe was het om hen weer te ontmoeten? Hoe heb je er naar uitgekeken? Heeft dit de waarde van de ontmoeting veranderd ?
Groep:
Maria zit in een zeer ongewone situatie: ongehuwd zwanger, in die tijd zeker niet zomaar aanvaard in de maatschappij. Hoe gaan wij nu om met mensen in kwetsbare situaties, mensen die om een of andere reden niet zo aanvaard worden in onze maatschappij? Welke rol nemen wij als Kerk op?
Gezin:
De videofilm ‘the greeting’ brengt dit schilderij op een eigentijdse manier tot leven. Breng als gezin dit schilderij ook tot leven: maak er een hedendaagse versie van en deel dit op deze Padlet: https://padlet.com/kristlvancleemput/n2o6h7040kxpkh2l
Ga terug naar de hoofdpagina van dit beeld.